in

Consument grootste drijver voor correcte productinformatie

De consument bepaalt wat bedrijven moeten doen: een goed product met correcte productinformatie leveren.

Dát was de belangrijkste boodschap tijdens het GS1 Nederland congres dat in Den Bosch voor bijna 700 congresbezoekers werd gehouden.

Het nummer van Queen met in de songtekst “I want it all and I want it now” illustreert goed wat de consument verlangt, kopte Rens de Jong dagvoorzitter van het plenaire programma er meteen in om het publiek te laten weten waar het die ochtend om ging.

Consument in de driver’s seat
Erik-Jan Mares, voorzitter GS1 Nederland en Senior Vice President Ahold-Delhaize Integration Albert Heijn: ‘De consument zit in de driver’s seat. Voorheen stuurden fabrikant en retailer de keten, nu de consument. Om deze zo goed mogelijk te bedienen, is het cruciaal dat de logistieke en (consumenten)informatie over het product kloppen.’

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland vulde Mares aan: ‘De consument is volledig in beeld. Voor GS1 en onze standaarden betekent dit de focus op datakwaliteit. We willen voor bedrijven die spil zijn en ze helpen om 24/7 de consument sneller, beter, efficiënter en met betrouwbare informatie te bedienen.’

45% ‘aardig aan de slag’ of ‘moet nog veel leren’
Tijdens een interactieve sessie konden congresbezoekers met hun mobiele telefoon reageren op vragen. Buzzmaster Sjors Roodenburg en dagvoorzitter Rens de Jong stelden aan de aanwezigen de vraag: ‘Hoe innovatief is uw bedrijf bezig met productinformatie?’ Twintig procent is ‘zeer innovatief’ bezig en 34% geeft aan ‘behoorlijk goed’ bezig te zijn. Toch blijkt uit de reactie van de zaal dat er nog flink werk aan de winkel is: 35% is immers ‘aardig bezig’ en 10% ‘moet nog veel leren’.

Superunie: ‘Datakwaliteit op orde krijgen? Het kan wel!’
Tweeënhalf jaar geleden sprak Superunie-directeur Dick Roozen op het GS1 podium zijn zorg uit over datakwaliteit en zei: ‘De vervuiler betaalt’. De afgelopen jaren heeft hij met leveranciers samengewerkt om de kwaliteit van productdata te verbeteren.

‘Niet in eerste instantie met een stok, maar in een dialoog met de leverancier. Vaak had dit al direct effect. Leveranciers die daarna hun zaakjes niet op orde hadden, kregen op een gegeven moment wel een rekening van ons.’

Superunie heeft sindsdien aanzienlijke winst geboekt om de productdata, samen met leveranciers, “the first time right” te krijgen. ‘Het kan wel!’, zegt Dick Roozen, managing director Superunie trots.

Dick Roozen waarschuwt: ‘We staan echter nog maar aan het begin’
Het op orde krijgen en houden van logistieke data en etiketdata vormt al een enorme uitdaging. Daar bovenop zullen we steeds meer data en meer verschillende soorten data beschikbaar moeten hebben.

‘We staan echter nog maar aan het begin’, waarschuwt Dick Roozen. ‘De klant wil niet alleen zo snel mogelijk zijn product, hij wil ook productinformatie, bijvoorbeeld over welke ingrediënten in het product zitten of waar deze vandaan komen.’

Roozen geeft aan dat informatie over gezondheid steeds vaker gevraagd wordt. Omdat de consument gezonde voedingskeuzes wil maken. En ook andere partijen, zoals het RIVM, het voedingscentrum of de Alliantie Verduurzaming Voedsel, willen deze data gebruiken. ‘Als we op deze vragen betrouwbare antwoorden willen geven, kan het niet anders dat de data 100% betrouwbaar is. Daarmee vormt productdata een integraal onderdeel van het product.’

Dick Roozen sluit zijn verhaal af met de boodschap aan de industrie en specifiek aan GS1: ‘Voor duurzame transparante ketens moet data juist zijn. Daarvoor moet er één bron voor alle data zijn. Een prachtige kans wat mij betreft voor GS1.’

Beste Webwinkel van Nederland

Media Markt gaat elektrische fietsen verkopen