in

Nederlandse online shopper besteedt dit jaar 811 euro

Nederlandse online shoppers gaan dit jaar naar verwachting 810 euro per persoon uitgeven, een stijging van 27 euro ten opzichte van 2015.

· Online shopper in Nederland winkelt 13 keer per jaar waarbij ze gemiddeld 63 euro afrekenen
· Britten toploper in Europa wat betreft gemiddelde uitgave per shopper
· Aantal transacties via mobiele apparaten meer dan verdubbeld sinds 2014
· Mobiele shoppers besteden gemiddeld €49 per aankoop

Dit blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ‘s werelds grootste marktplaats voor slimmer online winkelen. Uit de internationale studie, uitgevoerd door het Centre for Retail Research, blijkt dat de Nederlandse e-commerce dit jaar naar verwachting een groei kent van 16,5% ten opzichte van vorig jaar. Dit is nagenoeg gelijk aan het Europese gemiddelde van 16,7% en zelfs boven de Verenigde Staten, dat een groei van 14,4% kent.

Naar verwachting doen online shoppers dit jaar gemiddeld 13 aankopen per persoon en hebben daarbij een bedrag van €63 in het digitale winkelmandje. De Britten zijn de meest frequente online shoppers van Europa met bijna 22 transacties. En ze geven daarbij ook nog het meest uit per transactie (€ 71,23). Er is dus nog zeker veel groei mogelijk in Nederland; een goed vooruitzicht voor de toekomst van Nederlandse e-commerce.

Verdubbeling aantal mobiele transacties sinds 2014
In Nederland zijn er per 100 mensen ruim 116 mobile abonnementen**; tablets en smartphones zijn dus niet meer weg te denken uit het leven van consumenten en het wordt steeds normaler om aankopen via een mobiel apparaat te doen. Dit jaar groeit de omzet via mobiel in Nederland met 57%, een stuk boven het Europees gemiddelde van 45%. Iedere Nederlandse mobiele shopper geeft in 2016 naar verwachting €524,82 uit; een stijging van 38,1% ten opzichte van vorig jaar en zelfs een stijging van 138% in vergelijking met 2014. Hier loopt Nederland juist weer iets voor op het Europees gemiddelde, dat een stijging van 32,1% kent ten opzichte van 2015.

Het aantal transacties dat mobiele shoppers doen, is in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld. Deden mobiele shoppers in 2014 nog gemiddeld 4.4 aankopen via een mobiel apparaat, de verwachting is dat dit in 2016 gemiddeld 10.7 zal zijn, waarbij ze per aankoop €49,14 besteden.

Iwan Mouton, Partner Manager bij ActiePagina.nl: “De investeringen van retailers in een betere online winkelervaring werpen duidelijk vruchten af. Meer dan de helft (53,4%) van alle Nederlanders winkelt online en doet dit ook steeds vaker. Daarnaast wordt het steeds veiliger, gemakkelijker en normaler om aankopen via een mobiel apparaat te doen. Ieder jaar komen er weer veel mobiele shoppers bij, dankzij de nog steeds toenemende verkoop van tablets en smartphones. Tegenwoordig shopt meer dan 20% van de Nederlanders al mobiel. Dit kan nog veel meer toenemen als online retailers bereid zijn om te voldoen aan de behoeften van de mobiele gebruikers, zoals apps, mobile friendly sites en promoties.”

Acer brengt ‘s werelds eerste Chromebook met een batterijduur van 14 uur op de markt

Nederlanders shoppen voor € 513 miljoen via buitenlandse webwinkels