Al jaren maken ouders en gezondheidsinstanties zich zorgen over de mogelijkheid dat gaming verslavend is, of dat het de mentale gezondheid zou schaden. Deze studie, die is gepubliceerd in Royal Society Open Science, laat een uitgebreid beeld zien van de relatie tussen gaming en welzijn. De studie bouwt voort op eerder onderzoek van hetzelfde team, welke destijds ook geen slechte effecten op het welzijn liet zien.
Na zo’n 40.000 gamers onderzocht te hebben, vonden de onderzoekers “weinig tot geen bewijs” dat de tijd die besteed werd aan gamen invloed had op hun welzijn. In tegenstelling tot de meeste eerdere studies naar het effect van gaming op het welzijn, konden de onderzoekers van deze studie de feitelijke gametijd bijhouden. Dit dankzij de medewerking van zeven verschillende uitgevers, die ermee instemden de gegevens van zes weken te delen zonder controle over de publicatie.
Omdat het team de spelgegevens van spelers direct kon onderzoeken, hoefden ze niet te vertrouwen op de zelfrapportage van spelers over de hoeveelheid tijd die ze aan games besteedden – het team kon dus een nauwkeuriger beeld krijgen van de gametijd.
In de studie werd het welzijn op twee manieren gemeten: de schaal van positieve en negatieve ervaringen, waarin mensen wordt gevraagd aan te geven hoe vaak ze gevoelens als “blij”, “boos” en “gefrustreerd” hebben ervaren, en de ‘Cantril self-anchoring scale’, waarin mensen wordt gevraagd aan te geven waar ze zich bevinden op een ladder, waarbij de top staat voor hun best mogelijke leven. Ook werd er gevraagd wat de reden was om te gaan gamen.
De conclusie is dat de lengte van gamen geen impact heeft op het welzijn. Volgens de studie zou de gemiddelde speler 10 uur per dag meer dan normaal moeten spelen om enig verschil te merken.
Wel bleek uit de studie dat iemands motivatie om te spelen wel invloed bleek te hebben op de mentale gezondheid. Wanneer mensen games speelden omdat ze dat wilden, was hun welzijn beter dan wanneer mensen games speelden omdat ze zich gedwongen voelden, door bijvoorbeeld een verslaving. Toch waren die verbanden klein, en het is niet duidelijk of die motivaties veel effect zouden hebben voor spelers.
Bordspellen zijn wel echt beter
Langdurig gamen heeft dus niet zozeer negatieve of positieve effecten op het welzijn, maar bordspellen blijken wel een positieve impact te hebben op verschillende gebieden. Zo houden bordspellen je hersenen jonger. Naarmate we ouder worden, lopen onze hersenen het risico achteruitgang in cognitieve functie te vertonen, maar het spelen van spelletjes waarbij onze hersenen en hersenprocessen worden gebruikt, houdt onze hersenen voor langere tijd jonger.
Ook is het aangetoond dat isolement en eenzaamheid bijdragen tot een verslechterde mentale gezondheid. Bordspellen stellen mensen in staat om wat tijd met elkaar door te brengen. Het nadenkwerk, geluk en de spelregels zorgen allemaal voor een gezonde hoeveelheid competitie, wat dingen nog leuker maakt. Bordspellen zijn zo gestructureerd dat ze de sociale interactie tussen mensen verhogen zonder dat het nodig is om een gesprek vanuit het niets op te starten.
Het heeft natuurlijk geen zin om een spel te spelen als je het niet leuk vindt. Dus of je nu het Monopoly bord tevoorschijn haalt, of je klaarmaakt voor een urenlange sessie Risk, zorg ervoor dat je een bordspel kiest dat je plezier brengt. Plezier vermindert stress, verhoogt serotonine, kan symptomen van angst en depressie verlichten en nog veel meer.
Reacties
Loading…