Refurbed, online marktplaats voor refurbished producten, onderzocht onder 1.000 respondenten de attitude van Nederlanders tegenover het geven en krijgen van refurbished kerstcadeaus. Bijna de helft (49%) van de Nederlandse consumenten kan zich voorstellen een refurbished product als kerstcadeau te geven. Ook geeft 60% van de respondenten aan blij te zijn met een refurbished product onder de kerstboom. De belangrijkste redenen die genoemd worden zijn de gunstige prijs en het duurzame karakter van refurbished.
De Nederlander duikt in december traditiegetrouw de (virtuele) winkelstraat in. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de omzet van de Nederlandse detailhandel in de decembermaand van 2019 tot 2023 ieder jaar hoger is dan het jaar daarvoor, met uitzondering van het jaar 2020 ten opzichte van 2019. Gelijktijdig met deze bijna jaarlijkse groei in consumptie werkt Nederland eraan om in 2050 een circulaire economie te hebben en klimaatneutraal te zijn. Duurzamere cadeaus onder de kerstboom kunnen daar een positieve bijdrage aan leveren. Dat er flink kan worden bespaard op CO2-uitstoot, water en E-waste wanneer je refurbished verkiest boven nieuw, toonde refurbed in eerder onderzoek al aan. Het bedrijf onderzocht daarom de attitude van Nederlanders tegenover het geven en krijgen van refurbished kerstcadeaus.
De meest opvallende uitkomsten van het onderzoek
- Bijna de helft (49%) van de Nederlandse consumenten kan zich voorstellen een refurbished apparaat als kerstcadeau te geven.
- Iets meer dan een derde (37%) kan zich niet voorstellen om een refurbished apparaat met kerst te geven.
- Meer dan de helft (56%) van de Nederlandse consumenten tussen de 18 en 54 kan zich voorstellen een refurbished apparaat te geven met kerst, terwijl het voor de meeste Nederlandse consumenten ouder dan 55 moeilijk voor te stellen is om refurbished apparaten te geven met kerst (39%).
- De respondenten die ervoor open staan refurbished kerstcadeaus te geven, zouden het meest waarschijnlijk refurbished consumentenelektronica (62%), IT-producten (49%), keukenapparatuur (42%) en/of huishoudelijke elektronica (41%) cadeau doen.
- 71% van de Nederlandse consumenten die mogelijk een refurbished product zou geven, geeft aan dat dit is omdat het duurzamer is dan een nieuw product.
- 71% van de Nederlandse consumenten die mogelijk een refurbished product zou geven, geeft aan dat dit is omdat het goedkoper is dan een nieuw product.
- 60% van de Nederlandse consumenten zou blij zijn met een refurbished cadeau onder de kerstboom.
Een andere kijk op ‘nieuw’
Refurbed heeft als missie om de betekenis van ‘nieuw’ te herdefiniëren. Producten die als nieuw functioneren, zoals refurbished producten, zouden ook tot deze categorie moeten behoren. De attitude van de consument tegenover refurbished is daarbij essentieel, en daarom is Kilian Kaminski, één van de drie oprichters van refurbed, blij met de uitkomst van het onderzoek: “De cijfers laten zien dat steeds meer mensen open staan voor refurbished producten. In onze ambitie om toe te werken naar een volledig circulaire economie hebben we iedereen nodig. In de huidige consumptiemaatschappij moet hergebruik de norm worden, juist in periodes waarin we elkaar verwennen met cadeaus. Want je maakt mensen ook blij met goed werkende, duurzamere varianten.”
Voor meer informatie over de duurzame stappen die refurbed zet om de hoeveelheid CO2-uitstoot, e-waste en water te verkleinen, klik hier.
Reacties
Loading…