in

Aangepaste formule Free Record Shop: entertainment outlet store

Deze week introduceert Free Record Shop een nieuw concept in de vorm van een outlet store voor film en muziek. Free Record Shop wil consumenten laten weten dat ze weer naar de winkel kunnen komen voor een assortiment entertainmentproducten met flinke kortingen. De vraag was er en nu is het aanbod er ook.

Free Record Shop was het afgelopen jaar regelmatig in het nieuws door het faillissement en de uiteindelijke overname door ProCures. Een moeilijke periode in de geschiedenis van de organisatie: de enorme veranderingen in de markt hebben er voor gezorgd dat we niet meer de rol konden vervullen die we van oudsher gewend waren. De organisatie is daardoor een stuk kleiner geworden dan hij was, maar toch is er onder consumenten nog een grote behoefte aan fysieke winkels waar ze muziek, films en games aan kunnen schaffen. Op basis van het outlet concept voor onze winkels, denken we dat we deze mensen kunnen bedienen in onze 40 filialen. Dit vermoeden wordt ondersteund door bevindingen van het GfK: in 2013 werd nog een substantiële omzet in de fysieke verkoop van film- en muziekproducten gerealiseerd en ondanks dat er een dalende trend zichtbaar is, is er nog genoeg potentie voor het fysieke entertainment product in de komende jaren*.

Assortiment met hoge kortingen
Het concept richt zich met name op de onderkant van de markt. Hier bestaat volgens Free Record Shop nog een grote vraag onder consumenten. Digitale kanalen bedienen op dit moment een groot deel van de markt, maar er is nog altijd een grote groep mensen die geen Netflix heeft, of die liever een fysieke DVD koopt, bijvoorbeeld om cadeau te doen. Deze mensen zijn bereid om te kopen, maar wel voor aantrekkelijke prijzen. Voor die groep mensen heeft Free Record Shop een winkelconcept ontwikkeld met een assortiment dat zij met hoge kortingen aan kunnen bieden.

De winkelketen zal niet de meest recente cd’s of films aanbieden, maar fungeren als een outlet store voor magazijnvoorraden. Dat is niet alleen goed nieuws voor de consument die op zoek is naar leuke aanbiedingen, maar ook voor de leveranciers van entertainmentproducten. Veel leveranciers hebben voorraden in hun magazijnen staan, waarvoor steeds minder verkooplocaties beschikbaar zijn. Het gaat dan om producten die bijvoorbeeld na de eerste levensfase in een ander segment belanden, maar waarnaar nog wel vraag bestaat. Free Record Shop zal vanaf nu gaan zorgen voor een fysiek afzetkanaal voor deze voorraden. Hierbij kan gedacht worden aan muziek, films, (televisie)series, een verzamelbox met films, maar ook andere entertainment-gerelateerde producten zoals koptelefoons, games en game-consoles.

De entertainment outlet bij uitstek
Free Record Shop begint deze week met het aanbieden van de eerste producten volgens deze nieuwe formule en wil het concept de komende tijd gaan uitbreiden. Uiteindelijk wil de winkelketen dat leveranciers hen gaan zien als de standaard outlet voor hun entertainment producten. Zo kan Free Record Shop de consument een zo breed mogelijk assortiment van aantrekkelijk geprijsde producten aanbieden en hebben de leveranciers de mogelijkheid om hun fysieke voorraden op een eenvoudige manier bij de consument te krijgen.

*GfK monthly charts, januari 2014, Nederland

ALSO Groep breidt clouddiensten uit

Online bestedingen groeien met 8,5% naar 10,6 miljard euro