B2C ondernemend Nederland is verdeeld over de impact van de intrede van Amazon.com op de Nederlandse markt. Een op de drie experts uit het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020 voorspelt dat Amazon een positieve invloed gaat hebben op de marktpositie van zijn organisatie. Tegelijkertijd voorspelt eveneens een op de drie experts dat Amazon juist een negatieve invloed heeft op zijn bedrijfsresultaat. Van de 164 ondervraagde retailers is 65% niet van plan samen te werken met Amazon. 7% doet dit al en 29% is dit wel van plan.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat in opdracht van Shopping2020 in de afgelopen weken door GfK is uitgevoerd onder 337 experts van een groot aantal Nederlandse B2C ondernemende bedrijven. In Shopping2020, een initiatief van Thuiswinkel.org, werken 24 brancheverenigingen samen.
Marco Wolters, Head of Retail bij GfK, geeft aan dat Amazon al langer vanuit twee invalshoeken wordt bekeken door Nederlandse retailers. “Aan de ene kant biedt Amazon als ‘online warenhuis’ veel kansen voor Nederlandse retailers, nu al in het buitenland, straks ook in Nederland. Aan de andere kant zal Amazon zeker impact hebben op de Nederlandse markt. Het gaat hier immers om een groot online handelsplatform met een enorme online traffic. Dan is het logisch dat veel retailers voor de ‘if you can’t beat them, join them’-strategie kiezen.”
34% van de experts geeft aan dat Amazon een negatieve impact zal gaan hebben op zijn bedrijfsresultaat. Daarmee wordt Amazon vaker als bedreigend gezien dan andere internationale intreders en online warenhuizen zoals Alibaba en Zalando. Jorij Abraham, Program Manager van Shopping2020, snapt deze reactie. “Amazon is in de landen om ons heen, zoals Frankrijk, Duitsland en de UK, online marktleider. In Italië, waar ze twee jaar geleden pas zijn gestart, bezitten ze nu 10% van de online retailmarkt, een positie vergelijkbaar met bol.com in Nederland.”
Van de experts die Amazon zien als grootste internationale uitdager, zegt 33% “laat maar komen, wij hebben een concurrentievoordeel”. Kitty Koelemeijer, hoogleraar retail aan Nyenrode Business Universiteit, kan deze reactie begrijpen. “Amazon heeft wereldwijd veel succes, maar Nederland zou wel eens de eerste markt in Europa kunnen zijn waar ze het moeilijk krijgen. De Nederlandse consument is verwend door de grote webwinkels als bol.com, Coolblue en Wehkamp. Zij evenaren het serviceniveau van Amazon en excelleren in klanttevredenheid.”
28% van de respondenten die Amazon zien als de internationale speler die de meest negatieve impact gaat hebben op het bedrijfsresultaat van hun bedrijf, zeggen hun businessmodel op de komst van Amazon aan te passen. 27% kiest ervoor om af te wachten en voorlopig niet in actie te komen. 55% van deze ondervraagden is van mening dat Amazon een kostenvoordeel heeft ten opzichte van de eigen bedrijfsvoering en 22% acht zichzelf op dit moment niet in staat om adequaat te reageren op de komst van Amazon. 57% meent dat dit in ieder geval gepaard zal gaan met forse investeringen, zowel financieel als op het gebied van mensen en systemen. Opvallend is dat 42% van deze retailers Amazon ook als kans ziet vanuit het oogpunt van samenwerking.
Voor meer informatie over Shopping2020 kunt u contact opnemen met Jorij Abraham (jorijabraham@thuiswinkel.org, +31 6 52 84 00 39). Ten aanzien van het expertonderzoek zelf kunt u contact opnemen met Marco Wolters, GfK (Marco.Wolters@gfk.com).
In januari leveren de 660 experts uit de retail-, travel- en financesector, verdeeld over 30 expertgroepen, hun eindrapporten op. Daarin zal veel aandacht zijn voor hoe je vanuit verschillende disciplines (marketing, logistiek, etc.) in kunt spelen op nieuwe online toetreders.