..
Een half miljoen mensen hebben de app van Placed uit Seattle inmiddels gedownload. En die app verzamelt, zonder ook maar een concrete vraag te stellen, belangrijke informatie over het winkelend publiek. ‘We zien klanten naar een warenhuis als Walmart rijden, de winkel ingaan en ook weer verlaten’, vertelt CEO David Shim aan AdAge.
Gebruikers moeten wel akkoord gaan met het gebruik van locatiegegevens, maar krijgen daar dan kortingsbonnen voor terug.
De database van Placed bevat gegevens over meer dan duizend bedrijven en zo’n één miljoen locaties.
Op basis van vervoersstromen kan bijvoorbeeld worden vastgesteld dat meer dat de helft van de Amerikanen van veertien jaar en ouder in maart een McDonalds hebben bezocht. Maar ook dat het bezoek aan Popeye’s Chicken & Biscuits die maand minder is geworden.
Een niet nader genoemde retailer wilde nagaan waarom jonge vrouwen wel hun winkels binnenliepen, maar weinig kochten. Het bleek dat zij vervolgens gingen kijken bij goedkopere concurrenten als Old Navy, Paylass en Gap.
Veel van het onderzoek van Placed richt zich op het fenomeen van showrooming: kijken, maar niet kopen. Zo blijkt Best Buy het populairst onder mannelijke kijkers, terwijl vrouwen zich graag oriënteren in Home Depot en Lowe’s.
Ondanks de schat aan gegevens, wil het bedrijf de app niet voor gepersonaliseerde of gerichte advertenties gebruiken.
Top U.S. Businesses by In-Store Visitors
Date: March 2013
Rank Business % Visitors Rank Business % Visitors
1 McDonald’s 49.0% 6 Wendy’s 22.8%
2 Walmart 38.8% 7 Walgreens 22.7%
3 Subway 37.8% 8 CVS 18.9%
4 Burger King 24.3% 9 Taco Bell 18.2%
5 Starbucks 23.9% 10 Target 14.2%
Bron: Emerce.nl