De Apple Watch wordt naar verwachting de best verkochte smart watch ooit. Hoewel onder andere Pebble en Android pogingen in de wearables market hebben gewaagd is het de verwachting dat de Apple Watch, zoals veel andere Apple producten, de maatstaf wordt voor het success van smart watches. Sinds April heeft Apple 2.79 miljoen Apple Watches verkocht in de Verenigde Staten, meldde onderzoeksbureau Slice Intelligence[1].
Dan Wagner, CEO en oprichter van Powa Technologies merkt op: “Consumenten zullen voor het eerst toegang hebben tot een product dat twee sectoren die enorme groei doormaken in de laatste jaren combineert – draagbare technologie en mobiele betalingen. Dat Apple, het grootste bedrijf in de wereld, inzet op een dergelijke combinatie geeft aan dat de consument met toenemende mate welwillend is om innovatieve en makkelijke betaalmethodes te adopteren.”
“De Apple Watch is ook een mijlpaal in de ontwikkeling van Apple Pay. Het geeft miljoenen Iphone 5 en S5 gebruikers toegang tot Apple’s mobiele betalingsplatform. Het zal echter Apple Pay’s grootste probleem, het gebruik door retailers, niet oplossen. De overgrote meerderheid van retailers ondersteunen Apple Pay niet.”
“Het kunnen betalen met een draagbaar apparaat is iets waar de consumenten op hebben zitten wachten. Onderzoek wijst uit dat ongeveer 40 procent van de shoppers bereid zijn om in winkels met wearables te betalen. Mobiel betalen wordt echter nog steeds niet gezien als een ‘killer feature’ dat een torenhoge verkoop van draagbare technologie zal ontketenen: maar 12.2 procent van de smartphone gebruikers ziet mobiel betalen als voornaamste reden om te investeren in een wearable. Draagbare technologie lijkt veelbelovend voor de retail sector, maar zal op korte termijn geen significante invloed hebben op hun verkoop strategiën.”
[1] http://www.reuters.com/article/2015/06/18/us-apple-watch-idUSKBN0OY0FC20150618