in

BAS Group opent in 2014 honderdduizend nieuwe winkels

Tijdens het congres Klantgericht Retailen kondigde Steven Bakker, oprichter en CEO van de BAS Group, bekend van de formules dixons, MyCom en iCentre, de komst van ‘Facebook-shops’ aan. Met deze Facebook-shops kunnen mensen straks hun eigen elektronica-aankopen aanprijzen bij vrienden en ook aan hen verkopen. Bij succesvolle sales kan het eigen assortiment worden uitgebreid en reclame worden gemaakt.

Honderdduizend nieuwe winkels
‘We gaan ons winkelbestand met honderdduizend stuks vergroten volgend jaar’, vertelde Bakker ambitieus. Mensen (klanten, maar ook eigen personeel) moeten de mogelijkheid krijgen om binnen hun eigen setting te verdienen aan de verkoop van producten van de BAS Group. De ondernemer gelooft hier heilig in; ‘wie wil er nu niet wat bijverdienen met de producten die je zelf leuk vindt?!’

De Challenge
Klanten van dixons, MyCom en iCentre krijgen in de nabije toekomst de mogelijkheid om het door hun aanschafte product te gaan verkopen aan vrienden en bekenden. Dit kan via een door de BAS Group beschikbaar gestelde module, via hun eigen Facebook-account. Over iedere verkooptransactie wordt commissie ontvangen.

Een mooie manier om met het product waar jij enthousiast over bent wat geld te verdienen. Het geld dat verdiend wordt kan worden bijgeschreven op je bankrekening of worden gebruikt om je eigen Facebook-shop verder uit te breiden met assortiment of extra features. Bakker: ‘Ik zie het eigenlijk als een online game, “winkeltje spelen”, maar dan in plaats van virtuele punten écht geld verdienen. Dat is leuker dan Farmville toch?’. Bakker ziet ook mogelijkheden om vervolgens fabrikanten rechtstreeks aan succesvolle social verkopers te koppelen.

Garanties
Als consumenten via Facebook gaan verkopen faciliteert de BAS Group vanuit haar moderne backoffice de uitlevering, betalingsstromen, de service en garantie. En uiteraard de uitbetaling van de commissie. Het gaat zelfs mogelijk worden om aangeschafte producten via vrienden op te halen in één van de dixons, MyCom of iCentre filialen. De filialen zijn ook beschikbaar als service of retour stations voor de Facebook-transacties.

Connect & adapt
Bakker vertelde op het congres dat nu bijna alle fysieke winkels van het bedrijf op een uniek en volledig mobiel kassa systeem draaien (een systeem dat in huis is ontwikkeld door het eigen softwarebedrijf Diract-IT).
Elke wijziging, bijvoorbeeld in de vrije voorraad wordt real-time doorgegeven aan alle iPods met ingebouwde pin terminal die als mobiele kassa’s fungeren. Hierdoor zijn o.a. voorraad-, order- en klantgegevens altijd accuraat en volledig synchroon met de webshops. Bakker vat samen: “Eigenlijk is ons nieuwe cloud based kassa systeem gewoon onze webshop met een pinautomaat eraan geknoopt en die samen in een iPod verwerkt”.

De IT systemen zijn zodanig ingericht dat klanten, ongeacht het kanaal, een optimale shopping-ervaring kunnen gaan beleven. Nieuwe retail initiatieven, zoals de Facebook-shops, kunnen hierdoor relatief makkelijk worden geïntegreerd. Bakker claimt ‘The biggest omnichannel fulfilment company in The Netherlands’ te zijn.
Op dit moment neemt de organisatie een vierde plaats in op de Twinkle100 met een omzet van 390 miljoen euro. ‘We hebben veel geïnvesteerd in de achterkant van het bedrijf, maar aan de voorkant moeten we eigenlijk nog gaan beginnen’ sluit Bakker af.

Sharp onthult twee nieuwe NFC HiFi-systemen

Marktplaats Outlet van start