in

Belgische winkeliers gecompenseerd voor storing

In Belgie deed zich vlak voor Kerst een grote storing voor in het betalingsverkeer. Hierdoor konden klanten in de winkel twee uur lang niet pinnen.

Als compensatie voor de geleden schade neemt de veroorzaker van de storing (Worldline) nu verschillende maatregelen. Detailhandel Nederland juicht deze positieve houding van de Belgische financiële sector toe. De winkeliers zien hierin een voorbeeld voor het Nederlandse betalingsverkeer, dat de afgelopen maand weer fors te kampen had met storingen.

Alle kleine Belgische winkeliers krijgen een jaar lang gratis toegang tot het pin back-upsysteem TINA. Hierdoor kan de klant tijdens een storing gewoon doorpinnen in de winkel. Daarnaast zijn de transactiekosten voor winkeliers op de zaterdag voor Kerst de komende twee jaar gratis. Ook neemt Worldline achter de schermen maatregelen waardoor storingen zich in de toekomst minder snel voor doen.

Secretaris Betalingsverkeer Tom Ponjee denkt dat wij een voorbeeld kunnen nemen aan de situatie in België: “Een back-upsysteem voor pinbetalingen is een oude wens van de Nederlandse winkeliers. Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen.”

In Nederland doen zich regelmatig storingen voor met PIN-, iDEAL- en internetbetalingen. Begin maart deden er zich zelfs vier keer zo veel storingen dan normaal voor en werd Nederland tot wereldkampioen storingen uitgeroepen. In het afgelopen jaar leidde dit tot grote maatschappelijke discussie. Detailhandel Nederland kaart daarom dit Belgische voorbeeld aan in het eerstvolgende Maatschappelijke Overleg Betalingsverkeer, waarin gesproken wordt over de robuustheid van het Nederlandse betalingsverkeer.

Online bestedingen groeien met 8,5% naar 10,6 miljard euro

Woud van keurmerken groeit