in

Bricks and clicks

Internet wordt vanouds gezien als de grote plaaggeest van de retailer in de winkelstraat. Toch moet dit beeld onderhand langzaamaan worden bijgesteld. Zo las ik een aantal dagen terug dat Expert druk bezig is zijn internetstrategie flink uit te breiden.

De retailer heeft al sinds enige
tijd een zogenaamd ‘koopjeskelder’-gedeelte op zijn website. Elke
winkel houdt zijn eigen lijst speciale aanbiedingen bij die de klant
vervolgens via internet kan reserveren. Een goede manier natuurlijk om
de klant van de bureaustoel naar de winkel te leiden. Afgelopen week
maakte de retailer bekend een samenwerking aan te gaan met AppVantages.
Dit bedrijf heeft een gelijknamige applicatie voor smartphone en tablet
ontwikkeld die retailers – heel kort door de bocht – helpt bij de mobile
marketing en ervoor zorgt dat de aanbiedingen die voorheen alleen op de
website te zien waren op een nog aantrekkelijkere manier zichtbaar
kunnen worden gemaakt op een mobiel apparaat. Ik kan mij niet
voorstellen dat deze stap geen positieve invloed gaat hebben op het
toekomstig winkelbezoek van Expert.

Expert is uiteraard niet de
eerste die druk aan het experimenteren is met e-commerce. BAS Group –
eigenaar van Dixons, Dynabyte, MyCom – heeft bijvoorbeeld vol ingezet op
de combinatie van offline en online. In de fysieke winkel zijn de
prijzen gelijk als in de webwinkel en andersom kan de klant met
producten die aangeschaft zijn in de webwinkel, terecht in de fysieke
winkel. BAS Group is één van de voorloper wat dit betreft, want steeds
meer klassieke brick and mortar winkels zullen langzaam maar zeker veranderen in click and mortar
winkels. Internet is niet per definitie de grootste vijand van de
retailer in de winkelstraat. Het kan juist een onmisbaar hulpmiddel zijn
in deze tijden van tanende koopkracht.

Jordi Verdult

Limited Edition Medal of Honor Warfighter

Canon introduceert de kleine en gebruiksvriendelijke EOS M