Retailgrootheden zoals Apple en Starbucks hebben nog een geschikte grote winkelruimte kunnen vinden in onze hoofdstad, maar winkelbedrijven als het Ierse Primark en het Amerikaanse Forever 21 lijken er tevergeefs op zoek naar een onderkomen voor een flagshipstore. “Vooral buitenlandse retailers willen het liefst op een groot oppervlak een complete merkbeleving neerzetten”, legt Peter Nieland van onderzoeksbureau Locatus de behoefte naar veel vierkante meters uit.
De vraag naar grote winkelpanden in de Amsterdamse binnenstad is veel groter dan het aanbod, bevestigt Nanne Nanninga, directeur van adviesbureau CBRE. Steden als Den Haag en Rotterdam hebben het wat dat betreft beter voor elkaar, signaleert de directeur. “Zij zijn eerder gestart met stadsvernieuwing en hebben daardoor in grotere mate beschikking over ruime panden in de binnenstad. Amsterdam heeft te maken met een historische binnenstad waar de ruimtes relatief klein zijn.”
Nanninga vindt dat gemeentes actiever moeten zijn in het aantrekken van internationale ketens. “Als stad moet je heel blij zijn met de komst van een gigant als Apple en er zijn meer internationale merken die naar Amsterdam willen komen. ”Zo moet de gemeente volgens Nanninga actief meedenken over de mogelijkheid om winkelpanden tussen de Kalverstraat en het Rokin door te breken om op die manier grotere oppervlaktes te creëren.
De gemeente Amsterdam doet genoeg om grotere ruimtes te creëren, vindt Jacob van der Zwan van de Dienst Ruimtelijke Ordening. “De uitbreiding van het winkeloppervlak in onder meer het centrum is zelfs een van de beleidspunten van de detailhandelnota Amsterdam winkelstad. We zijn erg blij met de vestiging van grote merken, maar de stedenbouwkundige structuur laat niet zomaar alles toe.”
(Bron: RetailNews)