in ,

Criteo geeft vier tips voor een Moederdag-salesboost

Moederdag (zondag 14 mei) zorgt voor een flinke salesboost – Tenminste, als je het goed doet – Want met welke producten adverteer je? En via welke media, hoelang en vanaf wanneer precies?

Criteo weet uit eerdere jaren precies wat wel en niet werkt. De specialist op het gebied van performancemarketing onderzocht de benodigde data en geeft vier tips voor een salesboost richting Moederdag.

1. Zeg het met bloemen
Criteo vergeleek de verkoop van een aantal populaire moederdagcadeaus in twee periodes in 2016: de periode vlak voor Moederdag (tussen twee weken en twee dagen vóór Moederdag) en twee tot drie weken daaraan voorafgaand. Wat bleek? Uiteraard zijn bloemen erg populair: de verkoop hiervan steeg vorig jaar met 256 procent. Maar ook voor andere producten was een toename in verkoop te zien: in de cultuur-, media- en vrijetijdsbranche met dertig procent en in de tuin- en interieurbranche met 26 procent. Tip: zorg ervoor dat je deze producten extra benadrukt in de periode voorafgaand aan Moederdag. Bijvoorbeeld door ze tijdelijk op je homepage te zetten, pop-ups te gebruiken of extra te promoten via banners en social media.

2. Begin nu met het verhogen van CPC-budget
Een moederdagcadeau ligt niet zomaar op je deurmat. Daar gaat een flinke zoektocht aan vooraf. Uit de data van Criteo blijkt dat de meeste mensen gemiddeld twee weken voor Moederdag starten met het zoeken van het perfecte presentje. Dit is dan ook hét moment om je onlinezichtbaarheid en je CPC-budget te verhogen. Hierdoor maximaliseer je de salesperformance gedurende de aankoopperiode.

3. Zorg voor een perfecte mobile-ervaring
Waar zoeken mensen naar Moederdag-cadeaus? En hoe schaffen zij er eentje aan? Uit de data van Criteo blijkt dat het merendeel van de mensen cadeaus zoekt op de smartphone, maar deze uiteindelijk toch aanschaft via de desktop. Zo zoekt 53 procent bijvoorbeeld via de smartphone naar tickets, maar koopt 71 procent deze vervolgens via de desktop. Zorg daarom voor een mobiel vriendelijke website of een app. Maar optimaliseer ook de check out-procedure op de desktop: zorg op de desktop voor dezelfde eenvoud in de webshop als op de smartphone.

4. Wees geduldig
Geen directe piek in je verkopen te zien? Geen zorgen. De meeste mensen doen lastminute-aankopen voor een feestdag als Moederdag. Zo’n twee dagen vóór Moederdag kun je dan ook een salespiek verwachten. Hoe vroeg je ook begint met adverteren… Wees niet getreurd, wel geduldig!

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Kobo introduceert nieuwe Kobo Aura H2O: geavanceerde versie van de originele waterproof e-reader

DigiFocus: IFA constateert Trends in Consumenten Elektronica