in

Dark stores en e-tailers zitten consumenten op de huid

Flitsbezorgers zetten in op snelheid, e-tailers op service – Zowel flitsbezorgers met hun dark stores als e-tailers met fysieke winkels, hebben hun pijlen gericht op de fysieke nabijheid van de consument.

Dit constateert CBRE Nederland, onderdeel van het beursgenoteerde CBRE Group, ’s werelds grootste adviesbureau voor vastgoed, na onderzoek over de ontwikkeling van logistieke hubs in Nederland.

In één jaar tijd is het aantal dark stores vertienvoudigd. Dark stores, in feite minimagazijnen van flitsbezorgers, hebben zich razendsnel verspreid, van enkele hubs in Amsterdam naar bijna honderd locaties in 35 steden.

Ondanks de explosieve groei en steeds groeiende vraag naar online boodschappen-bezorgservices, blijkt uit hetzelfde onderzoek dat e-tailers expansiekansen zien door uit te breiden met ‘offline’ winkels. Meer dan 40 webwinkels zoals Ace & Tate, Coolblue en Fietsenwinkel[.nl] hebben al fysieke winkels geopend in Nederland. In tien jaar tijd zijn er door van oorsprong webwinkels 140 fysieke winkelvestigingen geopend.

Deze trends geven aan dat de ontwikkeling van online shoppen in een nieuwe fase is beland. Enerzijds wordt met flitsbezorging ingespeeld op steeds snellere levering. Anderzijds zien e-tailers kansen om hun service te verbreden en een totaalbeleving van het merk te bieden door de inzet van fysieke winkels.

Naast de veranderingen aan aanbodzijde, is er ook ontwikkeling in de behoefte van de consument. Lockdowns hebben afgelopen 2 jaar geleid tot een exponentiële groei van het aantal online bestellingen (en retouren). In totaal werd bijna 20% van onze winkelbestedingen online gedaan. Nederland is daarmee één van de koplopers in de wereld. Dit aandeel zal weliswaar licht terugzakken in de nabije toekomst, vanaf 2025 zal het historisch hoge niveau van 2021 worden overstegen. In 2030 vinden meer dan 30,4% van de totale winkelbestedingen online plaats.

Daarnaast wordt de consument steeds veeleisender richting pakketdiensten. Van flexibele aflevertijden tot bezorgen op dezelfde dag en van goedkope tot duurzame pakketbezorging: dit telkens verder aangescherpte verwachtingspatroon leidt tot verandering van het logistieke netwerk. De vraag naar logistieke locaties die in de directe omgeving van genoeg consumenten liggen zal toenemen.

“Wanneer bijna een derde van de Nederlandse retail-bestedingen online plaats gaat vinden, heeft dit gevolgen voor mobiliteitsstromen in de stad. Om onze omgeving leefbaar te houden, moet er nagedacht worden over structuur en richtlijnen, waarbij er ook ruimte moet zijn voor het logistieke netwerk in en rondom de stad,” aldus Jim Orsel, hoofd Industrial & Logistics bij CBRE. “Dit betekent concreet drie dingen. Allereerst moet logistieke ruimte in grootschalige woningbouwplannen op bedrijventerreinen een must zijn. Daarnaast moet er ruimhartig om worden gegaan met bestemmingsplannen van GDV/PDV-locaties, om plaats te bieden aan e-commerce en de supply chain van morgen. Ten slotte moet de gemeente in de binnenstad inspelen op het aangepaste en het toekomstige bestedingspatroon van consumenten, en locaties aanwijzen die als last mile-hub of dark store kunnen dienen en onder welke voorwaarden dit dan mogelijk is.”

Lees het volledige rapport hier.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

TCL lanceert nieuwe C Series tv’s en soundbars en biedt Europese consumenten een uitzonderlijke kijk- en entertainment ervaring

NETGEAR breidt managed acces point line-up uit met nieuw dual-band WiFi 6 product