in

Deens IT-distributeur groeit succesvol door elf jaar op rij

De EET Group heeft haar jaarcijfers van 2012 gepubliceerd en toont daarmee het beste resultaat sinds de oprichting 26 jaar geleden. Door een sterke, pragmatische en succesvolle groeistrategie heeft het bedrijf zich binnen een moeilijke markt tot een ware marktleider ontwikkeld.

..

De EET Group is europees marktleider in de distributie van videosurveillance, spareparts en accessoires voor computers, printers en mobiele telefoons. Het bedrijf uit Birkerød (nabij Kopenhagen) met het distributiecentum te Ballerup (nabij Kopenhagen), telt 27 verkoopkantoren over 21 landen, bijna 400 medewerkers en meer dan 40.000 klanten.

De kern bestaat uit drie productdivies:
• Spareparts en accessoires voor computers, printers en mobiele telefoons
• Home entertainment en lifestyle electronics
• Surveillance en beveiligingsoplossingen
Het bedrijf biedt een breed portfolio aan topmerken binnen deze divisies; alles bij elkaar distribueert de EET groep zo?n 400.000 verschillende producten van 300 merken.

EET Group 2012
• Omzet: Euro 191,6 miljoen (2011: Euro 163,4 miljoen)
• EBITA: Euro  14,5 miljoen (2011: Euro 14,2 miljoen)
• Equity: Euro  39,9 miljoen (2011: Euro 41,7 miljoen)
 
De cijfers spreken voor zich
Met een omzet van meer dan 191 miljoen Euro en een EBITA van 14,5 miljoen Euro laat de EET Group in 2012 opnieuw groei zien binnen een geplaagde markt.
Group CEO John Thomas is bijzonder tevreden met de jaarcijfers. “De cijfers spreken voor zich. EET laat al 11 jaar achtereen groei zien, ondanks dat de condities in de markt niet optimaal zijn. Binnen een uiterst competitieve markt die gebukt gaat onder een economische recessie hebben wij een fantastisch resultaat behaald. Door een geslaagde en vasthoudende acquisitiestrategie hebben wij de nodige groei gecreëerd om als marktleider een aantrekkelijke businesspartner te zijn voor fabrikanten, leveranciers en klanten.

De bedrijfsgroei van 2012 is evenredig te danken aan organische groei en acquisities.
In 2012 nam de EET Group het Franse bedrijf Europarts SAS over. Europarts SAS was één van de grootste spareparts-distributeurs van de EMEAR-regio (EMEA + Russia) en partner van zowel HP alsook Lexmark spareparts. Deze overname heeft de positie van de EET Group in Zuid-Europa versterkt en haar bereik uitgebreid met 4 nieuwe markten: Rusland, Egypte, Oekraïne en Zuid-Afrika. Volgend op deze overname heeft de EET Group haar commerciële naam gewijzigd naar EET Europarts.

Ook binnen de zakelijke surveillancemarkt is EET het afgelopen jaar significant gegroeid. Onder de merknaam Ernitec, die EET voert sinds de acquistitie van Ernitec A/S in 2011, is in 2012 een breed assortiment aan nieuwe en strategisch belangrijke surveillance- en beveiligingsproducten gelanceerd.
Het aanbod voor de zakelijke markt van Home Entertainment en Lifestyle Electronics is gegroeid. EET distribueert steeds meer merken en producten. De divisie is voor de toekomst versterkt.

Sterke distributie en prettige voorwaarden
Ons succes is het gevolg van een aantal factoren, zegt Group COO Claus Ring. We voeren een bijzonder breed productportfolio aan topmerken en bieden onze klanten daarnaast eenvoudige bestelprocedures, uitstekende bezorging en grote beschikbaarheid. Het is een sterk bedrijfsconcept. Daarnaast integreert EET moeiteloos in lokale markten, ondanks het formaat en het internationale karakter van de organisatie. Wij zijn internationaal, maar opereren nationaal,zegt Claus Ring en bestempelt dit als een belangrijke oorzaak van het succes. Onze werknemers zijn lokaal en thuis in de lokale markt. Dit werkt drempelverlagend doordat klanten zich er thuis voelen, en wij zijn direct op de hoogte van nieuwe mogelijkheden en kansen waar en wanneer zij zich ook manifesteren.

Het Europees distributiecentrum van de EET Group is sinds 2012 gevestigd op de huidige locatie in Ballerup en heeft de mogelijkheid om in heel Europa zendingen de volgende dag te laten bezorgen. Opgeleide logistieke medewerkers, een geavanceerde kwaliteitscontrole en videoregistratie zorgen voor kwalitatieve zendingen. Via de lokale verkoopkantoren van de EET Group is het mogelijk electronisch bestellingen te plaatsen. De wijze van afhandeling is flexibel en gebeurt voor zover mogelijk conform de wens van de klant. De webshop geeft realtime prijzen en voorraden weer en bestellen is 24×7 mogelijk. Via XML worden onder meer prijzen, aanbiedingen, orderbevestigingen, facturen en levertijden weergegeven.
De EET Group heeft een web-based Configurator ontwikkeld die in 2012 te Monaco de Distree EMEA award gewonnen heeft als Distributor initiative of the Year 2011?. De Configurator is zestientalig en kent meer dan 50.000 computers en printers met meer dan een miljoen gerelateerde artikelen.

Het One Stop Shop-concept van EET behelst meer dan 300 merken en meer dan 400.000 producten op voorraad. En dit wordt voortdurend uitgebreid. Het maakt ons preferred supplier voor veel klanten, zegt de COO.

We zetten deze trend voort
CEO John Thomas is geenszins van plan rustiger aan te doen niet qua tempo en niet in ambities of verwachtingen voor 2013. Wij zijn tevreden met de ontwikkeling in 2012. Onze verwachtingen hebben wij waargemaakt en we zijn gegroeid op alle cruciale gebieden die wij voor de komende drie jaar in de planning hebben. Onze doelstelling voor 2013 is een voortzetting van onze groei, zowel middels acquisities alsook door nieuwe markten te openen en kansen te benutten. Wij hebben onze focus op een aantal specifieke productgebieden, maar staan altijd open voor nieuwe kansen die ons in staat stellen op een logische en stabiele manier, en binnen de grenzen van ons vastgelegd EET risicoprofiel, verder te groeien.

In januari 2013 heeft de EET Group haar eerste investering van het jaar gedaan, door een verkoopkantoor te openen in Ierland.

In maart 2013 ging EET een overeenkomst aan met het deense Bang & Olufsen voor de distributie van B&O PLAY producten aan geselecteerde dealers in Scandinavië, de Benelux en Polen. Ook vond in maart 2013 acquisitie plaats van de eveneens deense Kjaerulff 1 Group, waarbij de activiteiten van Kjaerulff 1 Digital A/S and Kjaerulff 1 Development A/S zijn overgenomen. Hiermee verkreeg de EET Group de distributierechten voor een aantal zeer interessante merken in digitale TV en home entertainment. De overname omvatte onder andere de merken Maximum, beyerdynamic, Simple Audio en in het bijzonder het exclusieve duitse premium TV- en Audiomerk Loewe, waarvoor EET als enige de distributierechten heeft in Denemarken en Zweden.

In april 2013 is EET een Nordic distributieovereenkomst aangegaan met GN Jabra een mondiaal fabrikant van innovatieve en kwalitatieve headsets en speakerphones voor zowel de traditionele alsook IP-telefonie. Een productgroep waarvoor EET grote verwachtingen heeft aangezien de vraag naar handsfree apparaten toeneemt en IP-telefonie steeds groter wordt.

Welbeschouwd hebben we met het eerste kwartaal een goede start gemaakt in 2013. Het maakt onze ambities voor de rest van het jaar alleen maar groter. Het zit nu eenmaal in onze aard altijd te blijven zoeken naar nieuwe en interessante kansen, concludeert CEO John Thomas.

Toshiba Portégé Z10t: Ultrabook™ met afneembaar tabletscherm

Universele-bescherming-voor-softwarelekken & do-not-track in Sitecom (modem) routers