De samenstelling van de koopdagen in mei had een positieve invloed op de omzet van de detailhandel, zowel bij de food- als non-foodwinkels. De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen steeg met ongeveer zes procent. Deze groei is volledig toe te rekenen aan de omzettoename van zeven procent bij de supermarkten. Vooral de supermarktomzet werd sterk beïnvloed door het koopdageffect. Na correctie hiervoor was de omzet van de supermarkten bijna twee procent hoger dan een jaar eerder.
Non-foodwinkels noteerden ondanks het positieve koopdageffect een omzetafname van ongeveer één procent. Winkels in woninginrichtingartikelen, doe-het-zelfwinkels en textielsupermarkten behaalden in mei minder omzet dan in dezelfde maand vorig jaar. Na een omzetdaling in april lieten de winkels in bovenkleding, winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen in mei een omzettoename zien. De winkels in consumentenelektronica wisten de omzetgroei van april vast te houden.
De postorderbedrijven en internetwinkels boekten in mei bijna 8 procent meer omzet dan in mei vorig jaar. Daarentegen leverden tankstations, ondanks de hogere brandstofprijzen, één procent omzet in.