in

DigiFocus: Epson komt met revolutie in kantoormarkt en onderwijs

Epson komt voor de zakelijke markt met twee baanbrekende noviteiten. Het bedrijf brengt de hoogwaardige inkjettechnologie binnen bereik van de kantoormarkt. En met topkwaliteiten projector en white board biedt Epson een briljante combinatie van ‘analoog schrijven en digitaal projecteren’ voor het moderne onderwijs.

Rik van Zantwijk, Head of Business Sales bij Epson Benelux, is verantwoordelijk voor de business division in de Benelux, die bestaat uit business imaging (BI) en visual instruments (VI). “Dit zijn beide snelgroeiende markten binnen de zakelijke divisie, die wij dankzij ons channel programma optimaal kunnen bedienen. Onze kracht is dat wij 100% indirecte kanaalstrategie hebben. Wij leveren nooit rechtstreeks. Dat maakt ons lean and mean – we kunnen ons snel aanpassen aan de markt. Door de samenwerking met onze dealers profiteren wij van het hefboomeffect, samen met onze partners kunnen wij meer service leveren en hebben wij een grotere slagkracht op de markt.”

Rijkere propositie

Epsons’ value proposition is gestoeld op drie pijlers: technologie, software & services en verdienmodellen. “Binnen het channel programme kunnen wij een nog rijkere waarde propositie bieden dan voorheen”, stelt Van Zantwijk. Hij wijst erop dat Epson de hele productlijn in het afgelopen jaar heeft vernieuwd. In samenwerking met technologiepartners is onder meer workflow software ontwikkeld voor de multifunctionals. En dat werpt zijn vruchten af. Van Zantwijk: “We hebben in anderhalf jaar tijd ons partner channel met een 30-tal value resellers uitgebreid.’

Inkjettechnologie voor kantooromgeving

Epson claimt een revolutionaire doorbraak te bieden waar het gaat om het aanbod printers voor de kantooromgeving, die onder business imaging (BI) vallen. De hoogwaardige inkjettechnologie die we kennen uit de grafische markt, brengt Epson nu namelijk ook naar de kantooromgeving. Van Zantwijk: “Voorheen was de kantooromgeving voorbehouden aan laserproducten, maar Epson heeft nu zakelijke multifunctionals met kwalitatief hoogwaardige inkjettechnologie op de markt gebracht. Dat is echt een revolutie.”

Om deze claim te onderbouwen somt Van Zantwijk enkele belangrijke voordelen van inkjet op (ten opzichte van laserprinters): tot 99% minder afval, tot 96% lager energieverbruik en tot 98% minder gebruikersinterventies, onder meer door het gebruik van grote inktzakken die tot 84.000 afdrukken meegaan (in bepaalde modellen). En dat zijn alleen nog maar de voordelen waardoor milieubewuste zakelijke gebruikers volgens hem hiervoor zullen kiezen. Daarnaast zijn er nog de economische voordelen van een zeer hoge betrouwbaarheid en snelheid (de eerste afdruk binnen 6 seconden).

“Onze resellers kunnen zich nu onderscheiden van de traditionele leveranciers die alleen maar laserproducten aanbieden.”

Die zeer hoge betrouwbaarheid geldt helemaal voor line-head inkjettechnologie, waarbij de inktkoppen in lijn staan en er veel minder bewegende onderdelen meer zijn in de printer. Daarbij levert de bekende piëzo-inkjettechnologie een hoge kwaliteit en komen de prints ‘aanraakdroog’ uit de printer rollen.

De verwachtingen van Epson voor de kantoormarkt zijn dan ook hooggespannen. Van Zantwijk: “Onze resellers kunnen zich nu onderscheiden van de traditionele leveranciers die alleen maar laserproducten aanbieden. Ze ervaren dat eindgebruikers vragen om een milieuvriendelijke, voordelige en hoogwaardig-functionele oplossing.”

Digitaal projecteren én analoog schrijven

Ook op het gebied visual instruments (VI), waar de bekende projectoren (beamers) onder vallen, komt Epson met een revolutionair nieuw concept: ‘analoog schrijven en digitaal projecteren’ als beter alternatief voor displays.

Epson, een grote speler wereldwijd als het gaat om projectie, zag de onderwijsmarkt de afgelopen jaren veranderen, vertelt Oscar van der Linden, die als national sales manager bij Epson Nederland verantwoordelijk is voor de business divisie visual instruments (VI) in de Benelux. “Met de komst van intelligente tv’s kozen steeds meer scholen voor displays.” Daar moest Epson natuurlijk iets tegenoverstellen en dat heeft het bedrijf gedaan. Van der Linden: “Wij hebben heel goed geluisterd naar de markt, onze enduser experts hebben heel goed in kaart gebracht waar scholen behoefte aan hebben en dat hebben we Epson-breed doorgevoerd. Zo is er binnen het onderwijs een trend naar scrum, agile werken en blended learning, maar docenten en leerlingen willen ook nog graag gewoon blijven schrijven.” Het resultaat: een uniek concept van analoog schrijven en digitaal projecteren. De technologie maakt deze ‘briljante combinatie’ mogelijk; een hoge kwaliteit white board – Epson werkt met technology partners die dit hebben ontwikkeld – en een topkwaliteit projector, voorzien van 3LCD-techniek wat voor een rijkere lichtopbrengst zorgt.

“Ons doel is het onderwijs zo goed mogelijk faciliteren. Wij gaan van transactionele verkoop naar een value propositie, waarbij niet het product, maar de oplossing leading is.”

Van der Linden schetst de voordelen van dit concept ten opzichte van een display: een grote, wandvullende oplossing, waarbij dankzij de hoge kwaliteit projector een mooi, rustig beeld ontstaat waarbij men niet in de lichtbron kijkt en ook de kinderen achter in de klas alles goed kunnen lezen. Daarnaast kan de docent op diezelfde wand analoog schrijven, aantekeningen maken, voorbeelden uitwerken, etc. Volgens dit concept wordt de hele wand gebruikt, zowel digitaal als analoog “Want daar is dus bij de docent en de leerlingen behoefte aan. Daarom bieden wij deze oplossing aan.” Met dit concept speelt Epson slim in op de trend naar agile, scrum en blended learing binnen het onderwijs.

Uiteraard ondersteunt door Epson, bieden de Epson-reseller oplossingen op maat. Afhankelijk van de behoefte van de onderwijsinstelling zijn er verschillende opties. Samen met de klant komen zij tot de voor die school ideale configuratie van een interactieve en analoge oplossing. Er zijn ambassadeurscholen waar Epson-resellers met potentiële klanten naar toe kunnen om de gebruikersverhalen en ervaringen uit de praktijk te horen en zien.

Dit ‘analoog schrijven en digitaal projecteren’-concept past uitstekend in de vernieuwde waarde propostie van Epson, licht Van der Linden toe: “Ons doel is het onderwijs zo goed mogelijk faciliteren. Wij gaan van transactionele verkoop naar een value propositie, waarbij niet het product, maar de oplossing leading is.”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Asociaal smartphonegedrag ouders vorm van verwaarlozing

Nieuwe LG Outdoor Display opgewassen tegen alle weersomstandigheden