Zo’n 70 procent van de respondenten is bang voor de gevolgen van een mislukt digitaliseringsproject en ziet dit als een goede reden voor uitstel van toekomstige digitalisering. Dat het belangrijk is om te blijven innoveren, blijkt uit het feit dat 91 procent van de retailers zegt dat hun klanten meer digitale innovatie verwachten. “Digitale disruptie heeft een sterke impact op de retailsector en zorgt voor ingrijpende veranderingen”, aldus Richard Clarke, Executive Director, Gloabl Retail bij Fujitsu. “Grote uitdagingen voor retailers zijn de dynamiek van de markt en het kunnen blijven voldoen aan de klantvraag. Dit vraagt om een verandering in denkwijze bij de retailer.”
“Grote uitdagingen voor retailers zijn de dynamiek van de markt en het kunnen blijven voldoen aan de klantvraag. Dit vraagt om een verandering in denkwijze bij de retailer.”
Ruimte voor verbetering
Binnen de retailsector is er nog veel ruimte voor verbetering. 71 procent van de retailers zegt bijvoorbeeld dat er binnen hun organisatie een gebrek is aan digitale vaardigheden. Ook stelt 69 procent van hen dat de focus teveel ligt op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag. Clarke: “Voor een succesvolle digitale transformatie is veel meer nodig dan alleen technologie. Niet alleen zijn de juiste tools van belang, de juiste vaardigheden en partners zijn misschien nog wel belangrijker. Dit zien we ook terug in het feit dat ondanks de helft van de retailers investeert in IoT, bijna driekwart zich zorgen maakt over het vermogen van de organisatie om nieuwe digitale technologiën te implementeren.”
MAST
Om succesvol te innoveren, is het belangrijk dat de bedrijfscultuur hieraan bijdraagt; 86 procent van de retailers is ervan overtuigd dat ze beschikken over een bedrijfscultuur die innovatie stimuleert. Wanneer ze gevraagd wordt naar de belangrijkste factoren om digitale strategiën te realiseren, zegt 34 procent dat processen en gedrag (onderdeel van Acties) het belangrijkst zijn, gevolgd door mensen (24 procent). Clarke: “Voor retailers die streven naar digitale excilentie is het van cruciaal belang dat zij leren de vier elementen van MAST (mensen, acties, samenwerking en technologie) effectief te balanceren.”
Reacties
Loading…