in

Een derde Nederlandse bedrijven bezorgd over AI-impact op branche

Dertig procent integreert kunstmatige intelligentie in werkzaamheden – Maar liefst 36 procent van alle Nederlandse organisaties maakt zich weleens zorgen over de impact van kunstmatige intelligentie op hun bedrijfstak.

Dit blijkt uit onderzoek van Linden-IT onder 1.088 Nederlandse HR-verantwoordelijken, uitgevoerd door Panelwizard. Deze bezorgdheid lijkt geen reden om kunstmatige intelligentie van de werkvloer te weren, want drie op de tien Nederlandse bedrijven integreren momenteel AI actief in hun dagelijkse werkzaamheden.

Vooral organisaties in de IT-sector (44 procent), financiële sector en het onderwijs (beide 43 procent) maken zich zorgen over de invloed van kunstmatige intelligentie op hun werk. “Organisaties in deze sectoren werken veel met computers en technische systemen”, aldus Gerbert-Jan Valk. “Hierdoor zullen zij de technologische ontwikkelingen moeten bijhouden. Hoewel ik me kan voorstellen dat bedrijven dit spannend vinden, is het slim om de technologie voor je te laten werken. Uiteindelijk kun je met behulp van AI veel herhalende processen makkelijker maken en relevante data verzamelen. Vervolgens kun je met die informatie de productiviteit, efficiëntie en klanttevredenheid van je organisatie verhogen.”

Arbeidskrapte

Ondanks de zorgen denken veel bedrijven dat kunstmatige intelligentie op sommige afdelingen ook soelaas kan bieden. Zo ziet maar liefst veertig procent van de ondervraagde HR-professionals AI als een mogelijke oplossing voor de arbeidskrapte in hun branche. In de financiële- en IT-sector bedragen deze percentages zelfs 58 en 51 procent. Deze oplossing kan mogelijk ook doorslaan: maar liefst een kwart van alle respondenten denkt dat AI in de toekomst een groot deel van de banen zal vervangen. Wederom is deze verwachting in de financiële sector (37 procent) en in de IT-sector (32 procent) het hoogst. Valk: “AI kan simpele en repeterende taken van mensen overnemen. Hierdoor heeft je personeel meer tijd voor complexere vraagstukken, wat hun werk leuker en uitdagender maakt. Toch ben ik ervan overtuigd dat ze in de toekomst niet zonder elkaar kunnen. AI is een handig hulpmiddel, maar werkt alleen dankzij de input van de mens.”

Kennis

Niet iedereen lijkt Artificial Intelligence te vrezen of te omarmen. Zo blijkt uit het onderzoek dat nog altijd een derde van alle organisaties weinig mogelijkheden ziet waarop ze de technologie kunnen integreren in hun werkzaamheden. Het gebrek aan knowhow hierover is het grootst in de zorgsector (41 procent) en het onderwijs (42 procent). Hiermee gooien ze de deur voor AI niet helemaal dicht. Ruim de helft van de Nederlandse bedrijven wil namelijk graag meer weten over hoe ze AI kunnen inzetten bij hun dagelijkse werkzaamheden. Valk: “Omdat we niet meer om AI heen kunnen denk ik dat het noodzakelijk is dat bedrijven in alle sectoren het leren omarmen. Zodra je er meer kennis van hebt, leer je het beter als hulpmiddel te zien in plaats van bedreiging. Dit heeft elke technologische ontwikkeling tot nu toe bewezen.”

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Simyo voor de 30ste keer uitgeroepen tot beste mobiele provider

TCL onthult de nieuwe TCL P74-serie in de 4K HDR TV line-up