in

Een op vijf tvs dit jaar 3D

20 procent van alle verkochte televisies zal eind 2012 een 3D-tv zijn. Over drie tot vijf jaar zullen bovendien de eerste 3D-tv’s zonder bril beschikbaar komen.

Deze uitspraken doet Kwan Sup Lee, vicepresident Marketing en Strategy bij LG, in een interview met NU.nl tijdens gadgetbeurs CES.

Op deze beurs kondigde LG tal van nieuwe 3D-tv’s aan. Volgens Lee is 60 procent van alle nieuwe modellen bij LG een 3D-toestel. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht dan ook veel van de techniek. Eind 2012 moet 20 procent van alle verkochte tvs, van alle fabrikanten, een 3D-model zijn.

“Vorig jaar was 12 procent een 3D-tv en in 2010 lag dat percentage op 4 procent. We verwachten dat de groei doorzet”, aldus de topman. In 2011 werden er in totaal zo’n 25 miljoen 3D-televisies verkocht.
Marktleider
LG had aan het eind van 2011 maar liefst 20 procent van deze markt in handen terwijl de Cinema 3D TV-lijn pas een jaar geleden werd gelanceerd. Het bedrijf wil dan ook dit jaar marktleider worden in 3D en Lee stelt dat dit haalbaar is vanwege een daling van het aandeel van Samsung en Sony.
“Als we aan het eind van dit jaar 30 procent behalen, zullen we de nummer 1 zijn en dat is een reëel streven.” Eerder verwachtte LG al in 2011 marktleider te worden.

Prijs
Volgens Lee is de prijs niet meer het struikelblok voor consumenten, maar hij verwacht dat 3D-tv’s het komende jaar nog wel met 20 procent in prijs zullen zakken. “De brillen en het gebrek aan 3D-aanbod zijn momenteel de grootste barrières”, aldus Lee. Hij is er overigens van verzekerd dat het aanbod op termijn wel komt.
“Dat zal bijvoorbeeld gebeuren door het gebruik van internet op tv’s. Steeds meer toestellen hebben een internetverbinding en 3D-content is online gemakkelijker te vinden.”

Samsung en Sony
Tijdens het gesprek drijft Lee de spot met de strategische keuzes van Samsung en Sony. Bij Samsung richt hij zich vooral op de keuze voor een actieve bril. LG kiest voor een passieve bril, vergelijkbaar met de modellen in de bioscoop. Een actieve bril heeft een batterij en is daardoor iets zwaarder en mogelijk minder comfortabel. Samsung zegt dat de kwaliteit echter beter is.
Het is bekend dat LG het hier niet mee eens is. “Samsung moet zelf ook weten dat er geen kwaliteitsverschil is, maar ze hebben zich zo hard uitgesproken tegen passieve brillen dat ze niet meer terug kunnen zonder gezichtsverlies”, denkt Lee.
LG heeft inmiddels via het bedrijfsonderdeel LG Display contracten met Toshiba en Philips gesloten over het gebruik van de passieve techniek. “Een andere grote naam komt binnenkort, maar daar kan ik nog niets over zeggen.”

3D zonder bril
Op de vraag of de brillendiscussie binnenkort niet achterhaald zal zijn vanwege 3D-tv’s waar geen bril bij nodig is, reageert Lee sceptisch. Sony toonde op CES al een prototype van een 46-inch tv waarop 3D-beelden te zien waren zonder bril. “Je kan daar alleen recht voor zitten!”, lacht Lee.
“Die techniek is leuk om te laten zien en wij kunnen dat natuurlijk ook, maar het is niet reëel. De kijkhoeken zijn slecht. Over drie tot vijf jaar zullen 3D-tv’s pas brilvrij zijn.”

Google TV
Tijdens het interview gaat de vicepresident bij LG ook nog even kort in op het platform Google TV. Het bedrijf toonde tijdens CES de eerste tv met de software van Google. Dit terwijl steeds meer fabrikanten op hun eigen Smart TV-platform inzetten.
“We hebben nu gewed op twee paarden. Ons eigen platform en dat van Google, maar de prioriteit ligt bij onze eigen software”, stelt Lee. Daarmee suggereert hij dat op termijn Google TV voor LG weer naar de achtergrond zal verdwijnen.
“Het is nog allemaal zo nieuw. Het is moeilijk een voorspelling te doen, maar de tv-markt is anders dan de mobiele markt. Google TV zal niet zo worden als Android”, voorspelt de topman. Het mobiele besturingssysteem Android staat inmiddels op meer dan de helft van de verkochte smartphones.

Kaspersky Lab ontvangt ‘Product of the Year’-award

Samsung gaat 32,7 miljard euro investeren