in ,

GfK: Omzet audio trekt aan

Tot en met het derde kwartaal zien we dat de markt voor consumentenelektronica, inclusief digitale camera’s, een omzetdaling van 15% laat zien. Het derde kwartaal komt in verhouding wel iets positiever naar voren dan de eerste twee kwartalen van dit jaar: een afname van 10% ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar. De totale omzet was 595 miljoen euro. Ondanks het feit dat de markt voor consumentenelektronica nog steeds door een moeilijke periode gaat, lieten heel veel audio categorieën een positieve groei zien ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar.

Het toenemende aantal smartphones en tablets zorgt ervoor dat veel consumenten nieuwe audioproducten kopen. Docking stations in alle soorten en maten zijn nog steeds zeer populair. Bovendien hebben niet alleen minispeakers maar ook steeds meer Home Audio Systems een geïntegreerd docking systeem. Daarnaast zorgt de verkoop van losse elementen zoals versterkers, luidsprekers en ontvangers, voor een “double digit”-groei. Nieuwe functies, zoals Airplay, maken het mogelijk digitale muziek te streamen.

Als gevolg van de toename in het gebruik van internet is de audiomarkt een nieuwe fase in gegaan. Streaming audioproducten zijn zeer populair aan het worden en laten maand na maand een aanzienlijke groei zien. Op basis van de huidige marktsituatie zou dit voor de detailhandel een gunstige productcategorie zijn om zich de komende maanden op te focussen.

Traditioneel is het cadeauseizoen, in het laatste kwartaal van het jaar, een zeer belangrijke periode voor de totale omzet van consumentenelektronica. Afgelopen jaar werd ruim 9% van de totale consumentenelektronica omzet, inclusief digital camera’s, in de laatste maand verdiend. Dit jaar verwachten we dat december 10% van de totale omzet zal innemen.

Daarnaast zet de verschuiving naar online aankopen door. In december 2009 betrof het omzetaandeel van online verkopen 15%, in december 2010 al 18% en voor dit jaar verwachting we een stijging naar 21%!

Cameramarkt blijft achter: De totale omzet in fotocamera’s bleef onder druk staan in het derde kwartaal van 2011 met een daling van 9,2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De markt van compacte camera’s met vaste lens leverde het grootste aandeel aan deze daling en tegen het einde van het derde kwartaal lijkt de situatie eerder slechter dan beter dankzij verdere forse dalingen in deze markt.

Tegen deze achtergrond blijft de markt van camera’s met verwisselbare lenzen grote veerkracht vertonen. Niet alleen is er nog steeds een jaarlijkse groei van ongeveer 3% in eenheden, de stijging in waarde is zelfs nog groter. Als gevolg hiervan is er een situatie ontstaan waarbij bijna de helft van de omzet afkomstig is uit deze markt. Systeemcamera’s (compacte modellen met een verwisselbare lens) zijn nog steeds goed voor één op de acht van alle verkochte modellen. Maar de belangrijkste impuls kwam van SLR-modellen die een opvallend krachtige groei lieten zien aan het eind van het derde kwartaal

(Bron: GfK Retail Reports)

Dixons opent eerste iPad-only winkel

Nieuwe Sales Director Retail bij Gigaset