in ,

GFK Retail report Q1: Nog steeds een uitdagende tijd

Zoals we in 2011 al zagen, hebben de consumentenelektronicafabrikanten en retailers te maken met een veranderend landschap van klantengedrag en behoeften.

Alle traditionele bruingoedproducten lijden onder het economische klimaat en in het bijzonder onder het verlies van consumentenvertrouwen. Mensen zijn steeds voorzichtiger met hun uitgaven. Bovendien hebben we te maken hebben met aangrenzende markten, zoals IT en Telecom, die steeds meer alternatieven bieden voor CE-hardwareproducten. De overstap naar digitale content die momenteel plaatsvindt in de entertainmentindustrie, heeft direct gevolgen voor de ‘conventionele’ apparatuur, zoals Dvd-spelers, Audio Home Systems en Settopboxen. 
In het eerste kwartaal van 2012 resulteerde de verkoop van CE-producten in een omzet van 453 miljoen euro, een daling van 21,4% in waarde ten opzichte van 2011.
Een paar productcategorieën lieten een positieve groei zien ten opzichte van Q1 2011, zoals Docking/Minispeakers, 3D-accessoires, Receivers en Koptelefoons. De positieve groei op de Receivermarkt was hoofdzakelijk het gevolg van wijzigingen in het assortiment van sommige fabrikanten en van bundeldeals, een combinatie met Blu-Ray-spelers en Luidsprekers.
De belangrijkste oorzaak van de negatieve ontwikkeling van de sector is de verzadiging van de televisiemarkt. In de eerste 3 maanden van dit jaar daalde de PTV-markt 23% in waarde. Momenteel maken de retailers en fabrikanten zich op voor het Europees kampioenschap voetbal in Polen en Oekraïne. Grote sportevenementen zijn traditioneel goed voor een stijging van de verkoop. Ook dit jaar kan dit resulteren in een positieve wending van de TV-verkoop eind mei en in juni. Helaas zal dit niet meer leiden tot een stijging van de TV-markt op jaarbasis.
Het Europees Kampioenschap voetbal biedt uitgelezen kansen voor het toepassen van innovaties zoals het gebruik van het 2e en 3e scherm tijdens het toernooi. Kijken naar voetbal op televisie en op hetzelfde moment achtergrondinformatie over het spel of spelers raadplegen via smartphone, tablet of laptop, geeft de kijkbeleving een nieuwe dimensie. Het gebruik van internettoepassingen voor mobiele apparatuur en de integratie van social media kunnen ook een goede kans zijn om (HD)-abonnementen een boost te geven. Succes zal afhangen van aanbod en inzet van de aanbieders en het aanbod van content via de omroepen.
Cameramarkt vertoont dalende lijn
De fotomarkt had een relatief moeilijk eerste kwartaal dit jaar, en noteerde een daling van 18% in vergelijking tot dezelfde periode verleden jaar. Vooral de markt voor camera’s met vaste objectieven – die al enige tijd onder druk staat – had een zeer moeilijke start en liet negatieve cijfers zien. Dit deel van de markt heeft het meest te vrezen van de opkomst van smartphones. Het is dan ook niet verrassend dat het deel van de markt dat het beste scoort, het deel is met het hoogste zoombereik, één van de belangrijkste onderscheidende factoren ten opzichte van de mobiele markt.
Net zoals eind verleden jaar deed de markt voor camera’s met verwisselbare objectieven het iets beter in dit kwartaal, met een veel gematigdere daling van 5,9%. Aan de ene kant komt dit omdat bepaalde fabrikanten beter in staat waren om hun SLR-modellen te leveren. (Nadat de levering ernstig was getroffen door problemen ten gevolge van de Tsunami). Aan de andere kant is de opkomst van de systeemcamera een belangrijke aanjager in de markt. In het eerste kwartaal was bijna één op vier verkochte camera’s met verwisselbaar objectief een systeemcamera. Als gevolg van de hevige promotionele activiteiten is de verwachting dat de markt voor systeemcamera’s één van de groeifactoren in de fotomarkt zal zijn in 2012.
Bron: Gfk Retail and Technology

Sony introduceert Xperia go

Far Cry 3 E3 teaser trailer