Een snel krimpend aantal mensen dat nog niets moet hebben van online shoppen, of dat niet kan, stapt nog de winkel in’, zegt Alastair Edwards, analist bij Canalys. Over en sluiten dus?
Natuurlijk, het staat buiten kijf dat de meeste retailers het momenteel erg lastig hebben. Voor een aanmerkelijk deel is dat een beetje hun eigen schuld. De aantrekkingskracht van het online shoppen is te lang onderschat. Betekent dit dan ook maar automatisch dat er helemaal geen ruimte meer is voor een fysieke electronicawinkel? Het aanbod – zowel op internet als in de winkel – is zo groot, dat de meeste consumenten behoefte hebben aan een gatekeeper die ze helpt het kaf van het koren te scheiden. Een goed opgeleide verkoper met kennis van zaken dus. Weinig voordeel voor de klant? Zo zou ik het persoonlijk niet willen omschrijven.
Het staat vast dat er een boel gaat veranderen en dat een aantal ketens het misschien niet gaan overleven, maar een winkelstraat zonder electronicawinkels? Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.
Jordi Verdult