in

IBM investeert 1,2 miljard dollar in wereldwijde cloudinfrastructuur

IBM kondigt vandaag aan te investeren in een enorm netwerk aan datacentra dat alle continenten beslaat. Deze nieuwe cloudinfrastructuur geeft organisaties meer keuzevrijheid in de huisvesting van belangrijke bedrijfsdata. Klanten krijgen hiermee meer flexibiliteit, transparantie en controle over hun databeheer en de migratie naar de cloud. IBM opent 15 nieuwe datacentra waarmee het totaal op 40 komt te liggen. Met de investering is een bedrag van 1,2 miljard dollar gemoeid, en beschikt IBM op elk continent over vier of meer datacentra.

· IBM investeert 1,2 miljard dollar in de opening van 15 nieuwe datacentra
· Enorm netwerk van 40 datacentra over 5 continenten vergroot keuzemogelijkheid dataopslag en dataverwerking
· Softlayer wordt het fundament van IBM’s brede cloudportfolio
· Watson technologie geïmplementeerd op Softlayer

De uitbreiding van IBM’s cloudinfrastructuur biedt organisaties de mogelijkheid zelf te kiezen hoe, en waar hun data opgeslagen worden. Dit geeft bedrijven en overheidsinstanties extra grip op het beheer van hun data en maakt het makkelijker om lokale regelgeving na te leven. De nieuwe datacentra zijn zodanig ingericht dat delen van het datacenter onafhankelijk van elkaar kunnen opereren, zodatworkloads er efficiënt over verdeeld worden. Dit voorkomt scenario’s als dat van Amazon.com, dat in januari 2013 tijdelijk onbereikbaar was, waardoor een retailklant $5 miljoen dollar aan inkomsten misliep.

Naar verwachting groeit de markt voor cloud computing tot $200 miljard in 2020. Om hierop in te spelen investeerde IBM afgelopen zomer al $2 miljard in de acquisitie van Softlayer, een belangrijke partij in het aanbieden van hoogwaardige cloudoplossingen met een Europees datacenter in Amsterdam. De bouw van 15 nieuwe datacentra verdubbelt Softlayer’s capaciteit en verstevigt haar positie binnen de belangrijkste markten en financiële centra wereldwijd. Hiermee voorziet IBM in de behoefte aan cloudomgevingen die veilig, betrouwbaar en op open standaarden gebaseerd zijn.

Consument eist maatwerk van retailer

10 taboes bij thuiswerken