in

Jongere generaties en vrouwen drijvende kracht achter Black Friday

Uit recent onderzoek van NielsenIQ onder 12.500 respondenten blijkt dat Black Friday stevig verankerd is in het Nederlandse koopgedrag.

Vorig jaar deed 28% van de Nederlanders een aankoop tijdens Black Friday. Dit jaar geeft 10% aan zeker te gaan kopen, terwijl 38% aangeeft mogelijk een aankoop te doen.

“Black Friday is allang niet meer beperkt tot één dag,” zegt Marten Suurmeijer, Senior Analyst bij NielsenIQ. “We kunnen tegenwoordig bijna spreken van een Black Month, inclusief Cyber Monday.” Op 15 november had al 5% van de Nederlanders een Black Friday-aankoop
gedaan.

Populaire productcategorieën

Kleding voert de lijst aan met 32% van de consumenten die van plan zijn kleding te kopen. Schoenen volgen met 19%. Ook boeken staan in de belangstelling: 13% geeft aan een boek te willen kopen. Vooral vrouwen kiezen voor boeken, maar opvallend is dat onder
Millennials en Gen Z één op de vijf aangeeft een boek te willen aanschaffen. “Voor de boekenbranche zijn dit hoopgevende cijfers met het oog op de toekomst,” aldus Suurmeijer.

Niet iedereen doet mee

Bijna 40% van de Nederlanders is niet van plan iets te kopen tijdens Black Friday. De belangrijkste redenen: men heeft niets nodig (61%) of vindt het commerciële karakter onaantrekkelijk (44%).

Vooruit kopen voor december

Veel consumenten gebruiken Black Friday om vooruit te kopen voor de feestdagen. Zo geeft 65% van de speelgoedkopers aan dit te doen voor december. Ook geuren (42%) en boeken (39%) worden vaak vooruit gekocht.

Uitgestelde grote aankopen

Voor grotere aankopen zoals smartphones, laptops en televisies blijkt Black Friday hét moment. Zo geeft 60% aan een nieuw mobieltje nodig te hebben, maar deze pas tijdens Black Friday te kopen. Voor televisies en wasmachines ligt dit percentage rond de 50%.

Verwachte omzetgroei

Volgens Niels van Steijn, Customer Success Lead Tech & Durables Netherlands bij NielsenIQ, wordt voor Tech een omzetgroei van 2 tot 3% verwacht in de week van Black Friday (ten opzichte van 2024), wat goed is voor ruim €200 miljoen extra omzet vergeleken met
de gemiddelde weekomzet.

Net zoals vorig jaar zien we ook nu weer sterk stijgende omzetten in de weken voor de daadwerkelijke Black Friday week, wat nogmaals bevestigd dat Black Friday begin november al start.

Met deze cijfers lijkt Black Friday definitief zijn plek in het Nederlandse koopgedrag te hebben veroverd. Waar het ooit begon als een eendaags kortingsfestijn, is het uitgegroeid tot een periode waarin consumenten strategisch inkopen doen, van kleding en boeken
tot consumentenelektronica. Ondanks de kritische houding van een deel van de Nederlanders, blijft de aantrekkingskracht groot, vooral onder jongere generaties. Met een verwachte extra omzet van ruim €200 miljoen in Tech is duidelijk dat Black Friday niet alleen
een consumentenfeest is, maar ook een belangrijke economische motor.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Synology introduceert de BC800Z, een AI-aangedreven varifocale bulletcamera voor bedrijven

Revolution X Unlimited – NACON eert de Xbox 360 met een special edition