Als eerste Europese provider biedt KPN deze technologie aan al zijn mobiele klanten aan. Dankzij een softwarerelease kunnen KPN-klanten met een Samsung-telefoon als eersten van deze functie gebruikmaken, andere fabrikanten volgen later.
Met RTT kun je tijdens een telefoongesprek tekstberichten versturen naar de ontvanger. Hoewel deze functie tot nu toe alleen beschikbaar was in Canada en de VS, is deze vanaf vandaag ook beschikbaar in Nederland via het netwerk van KPN. RTT maakt het niet alleen mogelijk om tijdens een telefoongesprek tekst uit te wisselen, maar is op termijn ook inzetbaar bij communicatie met hulpdiensten wanneer praten onmogelijk is. Daarnaast biedt het een oplossing voor mensen met spraak- of gehoorproblemen.
Tijdens of voorafgaand aan een telefoongesprek kan de beller op de Real Time Text-knop in het display drukken, waarna een toetsenbord op het scherm verschijnt. Dit gebeurt ook bij de ontvanger van het gesprek. Beide gesprekspartners kunnen vervolgens naast praten ook tekst versturen. De tekst verschijnt direct tijdens het typen op het scherm van de gesprekspartner, zonder dat er op een verzendknop hoeft te worden gedrukt.
Met de invoering van RTT loopt KPN vooruit op de European Accessibility Act (EAA), die als doel heeft de toegankelijkheid van producten en diensten te verbeteren. Omdat nog niet alle toestelfabrikanten en providers klaar zijn om RTT aan te bieden, kan de dienst momenteel alleen tussen KPN-klanten onderling worden gebruikt.
Toegankelijkheid KPN
Sinds 1983 maakt KPN bellen voor doven en slechthorenden mogelijk via tekstbemiddeling. Dit past binnen de overtuiging van KPN dat iedereen moet kunnen bellen. Sinds 2012 is dit principe vastgelegd in de Telecommunicatiewet, waarin staat dat iedereen gelijkwaardige toegang moet hebben tot reguliere telefonie, ook doelgroepen voor wie dit minder vanzelfsprekend is. KPN maakt bellen in gebarentaal mogelijk via KPN Teletolk.
“Real Time Tekst is een waardevolle aanvulling op deze dienst,” zegt Marieke Snoep, lid van de Raad van Bestuur van KPN en verantwoordelijk voor de consumentenmarkt. “Het past binnen onze missie voor een Beter Internet. Niet alleen een internet dat snel en stabiel is, maar ook veilig, groen en inclusief. Dat betekent dat iedereen mee moet kunnen doen.”
KPN TV+, het tv en entertainment platform van KPN, is steeds beter toegankelijk. Zo is het mogelijk om het platform spraakgestuurd te bedienen en kunnen gebruikers bij terugkijken op NPO en RTL ondertiteling selecteren in de door hen gewenste taal. Momenteel biedt KPN tien kanalen met gesproken ondertiteling en/of audiodescriptie. Daarnaast maakt het KPN TV+ gebruik van talk-back zodat de gebruiker audio feedback krijgt tijdens het navigeren door de menu’s.
Reacties
Loading…