in

Leidinggeven in slechts 60 seconden

De voormalige tenniscoach Victor Mion traint managers in alle lagen van het bedrijf zodat zij op een efficiënte manier hun collega’s in beweging kunnen brengen.

 Vier jaar geleden ontwikkelde zijn bedrijf de training One Minute Coaching voor effectief management. Als je als leidinggevende een concreet doel voor ogen hebt, zul je sneller de kern van het gesprek bereiken.  

In begin van de jaren negentig trainde Mion verschillende tennisprofessionals, bijvoorbeeld de Zweedse tennisser Jonas Björkman. Tussen twee games tijdens elke wedstrijd had de coach steeds één minuut contact met de tennissers. Hierdoor heeft hij geleerd om minuten optimaal te gebruiken. Het concept One Minute Coaching® is een combinatie van al die ervaringen.

De training: in korte tijd tot de kern

Voor de One Minute Coachingsessies simuleren acteurs herkenbare en uiteenlopende praktijksituaties. De managers worden uitgedaagd om te coachen op de kern van wat je wilt beïnvloeden op momenten die ertoe doen. Soms door bijna niets te zeggen, een andere keer door het gedrag te benoemen of door juist te confronteren. De communicatie moet helder en raak zijn.

Tijdens deze trainingen laat Victor Mion de deelnemers verschillende mentale stemmingen ervaren. Hierdoor kun je je eigen stemming herkennen, die van een ander eerder signaleren en al naar gelang beïnvloeden. 

Bij ieder één minuutgesprek moet de deelnemer een doel kiezen en dit combineren met een communicatietechniek. De drie doelen zijn: openheid van zaken, hoe creëer je  bewustwording en een eerste stap in verandering bij de professional. De communicatietechnieken zijn: confrontatie, provocatie, complimenteren en inspireren. 

De manager moet leren dat hij of zij in de korte tijd van het gesprek kan uitzoeken wat er nodig is en hoe de ander zich voelt. Uitgangspunt is de mentale stemming van de manager zelf, omdat dit invloed heeft op de ander. Tijdens de training wordt geleerd hoe zij de juiste momenten moeten leren herkennen en deze gelijk te benutten. Dit kan dan concreet gemaakt worden in de praktijk. Het is hierbij belangrijk dat de managers beginnen met het coachen van de beste professionals. Dit voedt het vertrouwen van de manager waardoor de minder coachable  professionals ook beïnvloed kunnen worden.

Tijd is kostbaar

De One Minute Coachingsmethodiek is geschikt voor een hectische omgeving. Instanties zoals verzekeraars, banken, de politie en contactcentra werken al met dit systeem. Ook ondernemers zijn er zeer over te spreken. In de huidige markt ligt er een focus op snelheid en zijn kwaliteit en efficiency erg belangrijk. Het is cruciaal dat de talenten van professionals maximaal worden benut en ontwikkeld zodat zij aan deze zaken kunnen voldoen. Goede managers timen een gesprek op het juiste moment, om impact te hebben en de professional aan het denken te zetten. De leidinggevende komt in één minuut tot de kern van het gesprek. 

Het grote voordeel is dat One Minute Coaching® enorm in de kosten scheelt. De wetenschap dat er maar één minuut is, zorgt daarnaast voor directheid en haalt veel lucht uit het gesprek. Zowel de manager als de professional draaien er niet omheen. Uit de praktijk blijkt dat het efficiënter is om elke professional tien keer één minuut te spreken dan één keer tien minuten. 

Coach op prestatie in plaats van resultaat

One Minute Coachen in de toplaag van een bedrijf, dus in de board, is een aanvulling om grip te krijgen op de output van mensen. In deze context worden professionals vaak op afstand gecoacht. Veel topcoaches stellen het proces boven het resultaat. Natuurlijk willen zij dat hun professionals goed presteren, maar dat kan alleen als zij optimaal in de wedstrijd zitten. Erin zitten is duidelijk te zien, zelfs op afstand, dus hoe coach je de prestatie in plaats van het resultaat? Hoe beïnvloed je de gemoedstoestand van de ander, als die niet juist is, zeker als je iemand een aantal dagen niet gesproken hebt? Een aantal tips:

·         Start met de feiten, bijvoorbeeld: ik zie dat je achter loopt op target. Meer is meestal niet voldoende;

·         Luister vervolgens één minuut en stel geen vragen;

·         Aannames doen is niet verboden. Doe aannames om de gemoedstoestand te herkennen;

·         Beïnvloed de mind-set en maak daarbij gebruik van complimenteren, inspireren, provoceren en confronteren; 

·         Focus je dagelijks op de prestatie en dan komt het resultaat vanzelf;

·         Professionals zien er vaak zelfverzekerd uit, maar schijn bedriegt in veel gevallen. Blijf aandacht geven en bevestig.


Over Victor Mion

Victor Mion komt uit de tenniswereld. Als tenniscoach had hij één minuut tussen twee games door om professionele tennissers te voorzien van advies. Niet hoe ze het racket vast moesten houden maar wel wat er op dat moment nodig was om de wedstrijd te winnen. Juist op moeilijke momenten in een wedstrijd is het prettig om feedback te krijgen van een ervaren begeleider. Een coach die tijdens de time-out deze inzichten kernachtig weet te communiceren en –indien nodig- een wending weet te geven aan de wedstrijd. Zo is One Minute Coaching® ontstaan. 

De afgelopen 10 jaar heeft Victor zijn coachingservaring verder ontwikkeld in het bedrijfsleven. Hij is directeur van zijn eigen trainingsbureau en schreef het boek One Minute Coaching dat in 2011 werd uitgegeven. Binnenkort komt het boek Het Coachingstechnieken Boek uit via de uitgeverij Boom Nelissen. Victor Mion schreef een onderdeel uit het boek, uiteraard over One Minute Coachen. Victor is maandelijks te beluisteren op BNR Nieuwsradio in het programma Zaken Doen Met. Victor Mion werkt intussen aan zijn tweede boek.

Xbox 720 krijgt voice- en videochat via Skype

GFK Retail report Q1: Nog steeds een uitdagende tijd