in

Leraren ervaren stress bij inzet technologie in de les

Leraren willen technologie wel vaker inzetten in de les, maar gebrek aan lesmateriaal en training leidt tot stress en weerhoudt ze daarvan.

Gevolg is dat technologie vooral wordt ingezet als middel om lesstof digitaal te verwerken, terwijl het bijbrengen van noodzakelijke 21ste-eeuwse vaardigheden achterblijft. Dat blijkt uit onderzoek van Samsung uitgevoerd door de universiteiten Tilburg, Gent en Louvain.

Barrières voor leraren
Leraren vinden de mogelijkheden die technologie biedt voor het lesgeven erg waardevol. Toch kiest driekwart van de leraren (74%) voor traditionele lesmethoden en slechts 29% voor het innovatieve gebruik van technologie. Zo worden tablets vooral gebruikt om traditionele lesvormen één-op-één te digitaliseren. Leraren ervaren stress als zij de les op een geheel nieuwe wijze moeten inrichten. Ook worden zij onzeker bij de gedachte dat leerlingen vaak beter kunnen omgaan met technologie dan zijzelf. Verder zijn ze bang de controle over de les te verliezen en vinden ze huidige lesmethoden voorspelbaarder en beter geschikt voor de leerdoelen.

Noodzakelijke 21ste-eeuwse vaardigheden
De kenniseconomie stelt nieuwe eisen aan de vaardigheden die leerlingen moeten leren.* In plaats van kennisoverdracht, staat kennisconstructie centraal en in plaats van gebruik van boeken en schriften, wordt het palet uitgebreid met het gebruik van technologie. Leraren spelen een cruciale rol in het overbrengen van 21ste-eeuwse vaardigheden en het verantwoord gebruik van digitale middelen door leerlingen. Leraren geven de volgende aanbevelingen om dit te bewerkstelligen:

1 Meer tijd en flexibiliteit om te experimenteren voor leraren
2 Apps en hardware gebruiksvriendelijker maken
3 Digitaal lesmateriaal meer op maat aanbieden
4 Training en ondersteuning via bijvoorbeeld een buddysysteem

Smart Education Hub
Het onderzoek is uitgevoerd door imec-MICT van de Universiteit Gent, in samenwerking met Tilburg University en de Université Catholique de Louvain in de periode april t/m juni 2016 in opdracht van Samsung.

“Wij zien de enorme mogelijkheden van technologie in het onderwijs. Ook zien we dat leerlingen voorop lopen in het gebruik van technologie. Maar als het gaat om de ontwikkeling van kritisch denken, leren samenwerken of kennisconstructie, hebben leerlingen begeleiding nodig van leraren die net zo vertrouwd zijn met technologie als zijzelf,” zegt Michiel Dijkman, Manager Corporate Affairs van Samsung. “Dit onderzoek is onderdeel van ons Smart Education Hub-programma, waarin wij Nederlandse scholen ondersteunen bij het digitaliseren, zowel in middelen als in training van leraren. Zodat de leerlingen met 21ste-eeuwse vaardigheden beter uitgerust zijn voor de toekomst.”

* Recentelijk ontving staatssecretaris Dekker een advies van Onderwijs2032 waarin de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden in het onderwijs wordt onderschreven.

DigiGames: Civilization VI en Titanfall 2

Transcend introduceert nieuwe SSD met ingebouwde 3D NAND Flash