Toch blijkt de Nederlander niet zo zuinig met deze foto’s: meer dan een kwart (28,4%) van de Nederlanders is weleens vakantiefoto’s kwijtgeraakt. Dit terwijl een meerderheid van de Nederlanders foto’s van bijzondere momenten rekent als meest kostbare bezit, waardevoller dan hun auto, computer of sieraden. De meest voorkomende redenen voor het verliezen van digitale foto’s zijn een kapotte, verloren of gestolen laptop/computer (25%) of mobiele telefoon (23%). Dit blijkt uit onderzoek* van Albelli, specialist in fotoproducten.
Nederlanders jonger dan 30 jaar blijken ‘de generatie van verloren foto’s’ te zijn; bijna tweederde van hen is weleens vakantiefoto’s kwijtgeraakt. Toch vindt meer dan een derde van deze generatie het maken van een back-up onnodig (35%).
Niet of nauwelijks back-ups
Nederlanders gaan onzorgvuldig om met digitale foto’s; 29% van de Nederlanders maakt slechts één keer per jaar of heel onregelmatig een back-up van herinneringen en 12% heeft dit zelfs nog nooit gedaan. Daarnaast is het voor een op de vijf ook nog eens minimaal vijf jaar geleden dat ze foto’s hebben laten afdrukken.
Recente foto’s nauwelijks afgedrukt
Bijna driekwart van de Nederlanders vindt afgedrukte foto’s veel specialer dan digitale foto’s, maar toch geeft 78% aan dat ze weinig afdrukken van recente foto’s hebben.
Ruim 47% van de respondenten geeft aan dat zij meer foto’s willen afdrukken; dit zijn vooral de vrouwen (54% tegenover 41%). Het merendeel zou dit willen doen om ze in huis op te hangen (54%), gevolgd door het plakken in een fotoalbum (43%) of om cadeau te doen (40%). Bijna een kwart drukt foto’s af zodat er tastbare herinnering zijn voor het nageslacht.
De volledige infographic is te downloaden via deze link.
* Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Panelwizard, 1.059 respondenten, juni 2016