in

Moderne gezinnen hechter door smartphones en sociale media

Samsung Technologie Barometer geeft inzicht in ons (sociale) leven en onze uitgaven.

Sceptici zeggen wel dat ‘echt’ contact tussen mensen vermindert door onder andere smartphones en sociale media. De onafhankelijke onderzoekgegevens van de Samsung Technologie Barometer* spreken dit faliekant tegen. De meeste Nederlanders vinden juist dat moderne technologie hun (familie)band versterkt.

• Vier op de vijf (81%) Nederlanders geeft aan dat technologie het makkelijker maakt om met elkaar in contact te blijven.
• De helft (51%) vindt dat technologisch hulpmiddelen (mobiele telefoons, sociale netwerken, email, etc.) hen dichter bij hun familieleden heeft gebracht.
• Ruim de helft (54%) van de Nederlanders vindt dat mobiele technologie hen in staat stelt om meer contact hebben met hun directe familie.
• Meer dan een kwart (27%) Nederlanders geeft aan dat ze hun familieleden beter begrijpen door contact via sociale media.

Centrale rol van technologie
De Samsung Technologie Barometer onderstreept dat technologie anno 2014 centraal staat in het leven van de moderne mens. Los van werk wordt er in Nederlandse gezinnen dagelijks gemiddeld bijna een volledige werkdag (7,5 uur) besteed aan technologische en huishoudelijke apparaten (van smartphone tot afwasmachine).

• Nederlanders hebben gemiddeld 16,5 technologische apparaten per huishouden, waarbij tweederde in het bezit is van een tablet.
• In de laatste drie maanden is er in Nederlandse huishoudens voor €186,- uitgegeven aan technologische apparaten.
• Aanschaf van mobiele telefoons en tablets staan het meest in de planning voor de komende drie maanden. Bij een op de vijf zijn kleinere, lichtere versies de belangrijkste aankoopreden.

“Mensen vinden het belangrijk om contact te houden met de mensen die het meest voor hen betekenen,” zegt Raymond Mesterom, Hoofd Corporate Marketing Samsung Benelux. “Technologie helpt ons daarbij, zo blijkt uit de Samsung Technologie Barometer. Ook al wonen we misschien niet meer in dezelfde plaats of hebben het druk met werk, de moderne technologie stelt ons toch in staat een goede band te onderhouden. Bij Samsung investeren we stevig in onderzoek om in te kunnen schatten wat mensen nu en in de toekomst nodig hebben om een goed leven te leiden. Technologie is daarbij voor ons geen doel, maar een middel om het leven van alledag zo leuk en makkelijk mogelijk te maken.”

*De Samsung Technologie Barometer is gebaseerd op een onafhankelijk onderzoek van Ipsos MORI en geeft een gedetailleerd inzicht in hoe we leven, winkelen en connecten. Ipsos MORI interviewde 6.000 Europese volwassenen in de leeftijdscategorie 18-65, verdeeld over Nederland, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje (1.000 per land). De steekproef was evenwichtig verdeeld naar leeftijd en geslacht. De verkregen data werden afgezet tegen het bekende nationale profiel van elk land. De interviews werden online uitgevoerd tussen 14 en 28 april 2014. Ipsos MORI was verantwoordelijk voor het veldwerk, alle reportage en analyse werd uitgevoerd door Blue Rubicon.

Red Dot Design-awards voor Fujitsu-scanners

Kurio TAB en Kurio Smartphone