in

Nederland telt minder mobiele werkers dan andere landen

Nederland scoort met 35 procent van de kenniswerkers die een of meerdere dagen buiten de muren van het kantoor werken, lager dan gemiddeld in vergelijking met andere landen als het gaat om mobiel werken.

In onder meer de Verenigde Staten, Rusland, Polen en het Verenigd Koninkrijk is het percentage mobiele werkers groter. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek onder meer dan 7. 000 kenniswerkers van grote bedrijven in 10 verschillende landen, dat in opdracht van <image004.jpg>werkomgevingspecialist Steelcase is uitgevoerd.

Alleen Frankrijk, Duitsland en België hebben een lager percentage mobiele kenniswerkers dan Nederland. Als de verschillende sectoren in ogenschouw worden genomen, blijkt dat er in de IT het meest buiten de muren van het kantoor wordt gewerkt en het minst bij de overheid en in de financiële dienstverlening.

Welzijn
De Nederlander is daarentegen wel zeer positief als het gaat om het welzijn dat hij op kantoor ervaart. Met een 6,8 gemiddeld oordeelt de Nederlander het positiefst van alle ondervraagden. Hij beschrijft de kantooromgeving als gezellig (42% van de ondervraagde Nederlanders), stimulerend (29%) en innovatief (21%). Slechts 22% gebruikt ‘stressvol’ om zijn werkomgeving te omschrijven. Donna Flynn, Director Workspace Futures bij Steelcase: ‘Bij de moderne kenniswerker draait het om de begrippen Optimisme, Mindfulness, Authenticiteit, Verbondenheid, Betekenis en Vitaliteit. Een goede werkomgeving zal hier derhalve op in moeten spelen.’

Omstandigheden en faciliteiten
Nederland scoort van alle landen het beste als het gaat om de grootte van de werkplek (81% van de Nederlanders oordeelt positief), de werkatmosfeer (82% positief) en de beoordeling van het kantoormeubilair (79% positief). Meer dan de helft van de Nederlandse kenniswerkers geeft aan dat ze uit meerdere soorten werkplekken kunnen kiezen. 70% van de ondervraagden geeft zich aan goed te kunnen concentreren op kantoor.

Authenticiteit
Nederland neemt na Amerika en het Verenigd Koninkrijk de derde plaats in als het gaat om de mate waarin de ondervraagde vindt dat zijn bedrijf bij hem past en aansluit bij zijn levensstijl (authenticiteit). Bijna drie vierde voelt een bepaalde verbondenheid met het bedrijf waarvoor hij werkt en met de cultuur van het bedrijf.

Over het onderzoek
Het onderzoek is door Ipsos Loyalty uitgevoerd in opdracht van Steelcase. In de periode tussen 7 en 28 januari 2014 zijn in 10 verschillende landen (Nederland, België, Duitsland, UK, Amerika, Rusland, Polen, Turkije, Frankrijk, en Spanje) 7.324 enquêtes afgenomen. De respondenten zijn werkzaam bij bedrijven met meer dan 100 medewerkers en besteden het merendeel van hun werkuren in een kantooromgeving.

Consumentenelectronica op de weg terug? (video)

Mediamerken stijgen 66 procent in bereik via mobiel