in

Nederlandse kerstinkopen: bijna 40 procent bij webwinkeliers

Nederlandse consument zuinigst met kerstcadeaus vergeleken met 19 landen in Europa en het Gemenebest – De Kerstmis Barometer van de Ferratum Group laat zien dat Nederland een van de koplopers is als het gaat om kerstinkopen bij webwinkeliers.

Bijna veertig procent van de Nederlandse consumenten verwacht hun kerstinkopen online te doen. Van de twintig onderzochte landen geven Nederlandse consumenten relatief het minst uit aan kerstcadeaus. Dat blijkt uit het onderzoek onder meer dan 13000 huishoudens in 20 landen in Europa en het Gemenebest, waaronder 1100 Nederlandse huishoudens.

Online kerstcadeaus kopen is populair in Nederland. Maar liefst 36 procent van de ondervraagde Nederlanders verwacht hun kerstcadeaus bij webwinkeliers te kopen. Alleen het Verenigd Koninkrijk scoort hoger met 42 procent.

Het onderzoek toont verder aan dat Nederlandse huishoudens relatief het minst uit denken te geven aan kerstcadeaus vergeleken met de rest van de onderzochte landen. De verwachte besteding aan kerstcadeaus is 10,6 procent van het besteedbaar inkomen in Nederland. Dat is de helft van het gemiddelde van alle ondervraagden (22 procent). Duitse huishoudens verwachten 31 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden aan kerstcadeaus, waarmee zij koploper zijn onder de onderzochte landen.

Boeken minder populair als kerstcadeau
Kerst ziet er dit jaar niet goed uit voor uitgeverijen en boekenshops. Boeken waren vorig jaar het op één na meest populaire cadeau (15,5 procent). Dit jaar zal het aandeel van boeken als kerstcadeau naar verwachting dalen naar 6 procent. Daarmee zal het boek uit de top 3 verdwijnen en zijn de drie populairste cadeaus speelgoed (18 procent), kleding (17 procent) en consumentenelektronica (11 procent).

Dr. Clemens Krause, hoofd financiën van Ferratum Group, over de uitkomsten van het onderzoek:
“Het feit dat slechts 10,6 procent van het besteedbaar inkomen wordt uitgegeven aan kerstcadeaus, is op zich geen slecht gegeven aangezien Nederlanders in januari de financiële gevolgen van december merken.Overigens zit de aankoop van consumentenelektronica de laatste jaren sterk in de lift. Dit omdat de technologie steeds beter wordt en de prijzen hiervan steeds lager worden.”

Over de Ferratum Group
De Ferratum Group is pionier in financiële technologie en mobiel lenen. Het biedt consumenten en bedrijven snelle en gebruiksvriendelijke toegang tot diensten voor mobiel bankieren en mobiel lenen.
Ferratum is onder de leiding van zijn oprichter Jorma Jokela snel gegroeid sinds het in 2005 van start ging. Het in Helsinki gevestigde bedrijf is momenteel actief in 23 landen in Europa, Noord-Amerika en de regio Asia Pacific.

Raadpleeg voor meer informatie de Ferratum Barometer.

Hoe is de Kerstmis Barometer™ 2016 uitgevoerd?

• De enquête is gehouden onder actieve klanten in 20 landen in Europa en het Gemenebest met een algemene online vragenlijst voor alle landen. Er deden 13.261 huishoudens mee.
• De landen die meededen aan de enquête zijn Duitsland, Litouwen, Estland, Roemenië, Nieuw-Zeeland, Polen, Spanje, Bulgarije, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Denemarken, Tsjechië, Canada, Zweden, Letland, Kroatië, Frankrijk, Noorwegen, Finland en Nederland.
• Inkomens staan genoteerd in de locale valuta, en het relatieve Kerst Consumentengedrag is berekend naar verhouding met het maandelijkse besteedbaar inkomen van de gemiddelde familie voor elk land. Het besteedbaar inkomen werd aangepast naar de individuele koopkracht van elk land volgens onderzoek van The WorldBank, in 2014.
• Respondenten waren tussen 18 en 65 jaar oud en 49.64 procent waren vrouwen. Het gemiddelde netto-inkomen van de deelnemers in de twintig landen was tussen €230 en € 6720.

· Bron: Ferratum NL

Axis voegt nieuwe Canon-netwerkcamera’s toe aan zijn portfolio

Kassa’s rinkelen in aanloop naar kerst