in

DigiFocus: Nederlandse startup wil elektronica-industrie concurrerend laten blijven

Shypple laat elektronicabedrijven 10 tot 15 procent besparen op zeevrachtkosten – Importeurs en exporteurs in de elektronica-industrie die via zeevracht hun goederen verschepen, krijgen te maken met veel niet-transparante kostenposten.

Een traditionele expediteur is daarbij onnodig duur, omdat het gebruikmaakt van traditionele communicatiemiddelen. Daardoor betalen elektronicabedrijven tien tot vijftien procent te veel om te importeren of exporteren. Dat blijkt uit onderzoek van de startup Shypple. Shypple ontwikkelde een digitaal platform, waardoor het importeren en exporteren van elektronica makkelijker en goedkoper wordt.

“Het is tijdrovend om de benodigde informatie van rederijen te krijgen en vrij lastig om prijzen te vergelijken. Elektronica importeren of exporteren is daardoor onnodig moeilijk en duur. Doordat we met Shypple alle informatie verzamelen in een centrale, online omgeving, voorkomen we alle traditionele vormen van communicatie tussen de expediteur en het importerende of exporterende bedrijf. Dat maakt het voor onze klanten een stuk makkelijker en stelt ons in staat om structureel tegen lagere kosten een betere service te bieden”, aldus Jarell Habets, oprichter van Shypple.

“Shypple onderscheidt zich doordat het alle benodigde informatie en kosten direct weergeeft, wat vroeger dagen werk was. Handel over zee wordt daardoor makkelijker en dus toegankelijker”

De Nederlandse startup maakt de efficiëntste routes inzichtelijk door middel van data en gebruiksvriendelijke software. Het is de eerste dienst die gebruikers all-in prijzen laat vergelijken over de gehele zee- en luchtvrachtketen. Shypple maakt het ook mogelijk direct vrachten te boeken, beheren en te volgen. Zo ontstaat er voor verschepers een real-time overzicht van alle lopende, geplande en historische vrachtzendingen met daarbij alle benodigde informatie en documentatie per zending. Ook het binnenlands vervoer vanaf de haven van Rotterdam wordt inzichtelijk. Shypple verbindt wereldwijd zo’n 500 havens op Rotterdam en Antwerpen.

Niet transparante kosten

Een van de vele niet heldere kosten waar importeurs mee te maken krijgen, is de Euromax- of Delta-terminaltoeslag, een toeslag die van toepassing is als de container op een bepaalde terminal aankomt. Deze toeslag wordt op de offerte vermeld als een uitzondering, maar wordt in de praktijk echter altijd geheven. Ook de boot-koers, ofwel de wisselkoers van dollars naar euro’s, is een ander niet-transparant en veelgebruikt mechanisme om extra winst te maken. De verschillende dieseltoeslagen, soms exclusief genoteerd op transport, maken het eveneens lastiger om totaalprijzen te vergelijken.

Shypple wil Nederlandse elektronica-industrie concurrerend laten blijven

Traditionele expeditiekantoren werken nog erg arbeidsintensief, stelt Habets. Dat komt onder meer door het gebruik van traditionele communicatiemiddelen. Het is volgens Shypple dan ook de vraag of deze traditionele partijen altijd inzicht hebben in de voortgang van de vrachtzending. Daarbij vraagt het van de gebruiker en de forwarder om veel communicatie, wat tijd kost en fouten in de hand werkt.

“Wij maken gebruik van data en een gebruiksvriendelijke web-app, waardoor er minder handwerk nodig is. Hierdoor kan Shypple tegen lagere marges opereren dan traditionele tussenpersonen en liggen onze prijzen lager. Daarbij hebben beiden partijen live inzicht in de voortgang van vrachtzendingen, wat importeurs en exporteurs veel tijd bespaart. Hiermee willen we de Nederlandse elektronica-industrie helpen om concurrerend te blijven.”

Real time inzicht in vrachten

Flow Products, dat onder meer producten verscheept voor Fatboy en Heineken, is een van de eerste gebruikers van Shypple. “Shypple onderscheidt zich doordat het alle benodigde informatie en kosten direct weergeeft, wat vroeger dagen werk was. Handel over zee wordt daardoor makkelijker en dus toegankelijker”, aldus Nienke Wijnbelt, projectcoördinator bij Flow Products.

Over Shypple

Shypple is opgericht om de zeevrachtmarkt transparant te maken. Daarmee wil het de wereldhandel voor meer mensen toegankelijk te maken. Shypple is in 2016 opgericht door Jarell Habets en de Deen Søren Hedegaard, die eerder aan de wieg stond van een Deense variant van Funda.nl en deze eerder dat jaar verkocht. Shypple ging live in mei 2017 en verscheept inmiddels voor meer dan 100 organisaties, variërend van het klein tot middenbedrijf tot multinationals.

Meer informatie: shypple.com

reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

comments

Zebra verhoogt productiviteit met Robuuste Smartphones

Plantronics introduceert zijn eerste bluetooth-headset met oordopjes, nekband en noise-cancelling: de Voyager 6200 UC