in

Nederlandse webwinkels reageren tijdens bezoekerspiek twee keer zo langzaam

Uit onderzoek van Micro Focus, softwareleverancier op het gebied van modernisering, testen en management van enterprise applicaties, blijkt dat de responstijd van Nederlandse webwinkels verdubbelt wanneer de website te maken heeft met piekbelasting, door bijvoorbeeld uitverkoop en acties. Micro Focus onderzocht in de eerste week van januari 2013 tien populaire webwinkels, zoals Zalando.nl, Bol.com en Wehkamp.nl. Voor het testen van de websites gebruikte Micro Focus zijn website performance tool, gebaseerd op de Silk Performer technologie.

..

Micro Focus heeft in het onderzoek de gemiddelde responstijd van de tien webwinkels berekend en gemeten wat er met deze tijd gebeurd als het verkeer naar de websites toeneemt. Wehkamp.nl kwam hierbij het slechts uit de test, bij een bezoekerspiek laadt de webwinkel 3,6 keer trager dan normaal. Bijenkorf.nl kon de bezoekersdruk het beste aan, de webwinkel laadt bij grote drukte 1,6 keer trager dan normaal.
 
De gemiddelde online consument verwacht dat een webwinkel binnen twee seconden geladen is, als dit langer dan drie seconden duurt verlaat 40 procent de webwinkel (Equation Research). Uit het onderzoek van Micro Focus blijkt dat Nederlandse webwinkels niet aan deze verwachting voldoen. Geen van de onderzochte webwinkels laadt binnen 2 seconden.
 
Huib Klink, Senior Consultant / Pre-sales bij Micro Focus: “Er zijn veel gegevens beschikbaar waaruit blijkt dat online consumenten hun geduld verliezen bij slecht presterende websites. Een seconde vertraging in de responstijd kan al aanzienlijke invloed hebben op de klanttevredenheid, het aantal pageviews en de conversie. Doordat websites slecht presteren in piekperiodes worden potentiële inkomsten gemist en komen bezoekers minder snel terug. Het is daarom van belang dat retailers een robuuste performance strategie uitstippelen en dat er vroegtijdig begonnen wordt met testen op bijvoorbeeld piekbelasting bij acties. Op deze manier zijn retailers bestand tegen drukke periodes en kunnen ze het maximale uit hun webwinkel halen.”
 
Performance testen
Met de Silk Performer Technologie van Micro Focus kunnen organisaties een gemengde bezoekersbelasting simuleren vanaf verschillende apparaten, protocollen en browsers over een langere periode. Door te simuleren kunnen bepaalde elementen die niet naar behoren presteren worden opgespoord en uit het systeem worden gefilterd. Door het inzicht dat verkregen wordt uit de performance tests zijn e-commerce retailers goed voorbereid op een bezoekerspiek op de website, waardoor ze de maximale return on investment kunnen behalen uit hun marketingcampagnes.

Call of Duty: Black Ops II Revolution DLC Map Pack (trailer)

THIEF stapt uit de schaduw