in

Nieuwe cijfers onthullen omvang van gemis aan écht sociaal contact

70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede – Terwijl het sturen van online berichten onze levens gemakkelijker lijkt te maken, onthullen recente onderzoeksresultaten ook een andere kant contactarmoede, het gebrek aan menselijk contact.

70% van in januari ondervraagde Nederlanders geeft aan zelf wel eens contactarmoede te ervaren. Uit eerdere data, verzameld in aanloop naar januari als Mooiste Contact Maand, ontstaat een verontrustend beeld van hoe vluchtig en afstandelijk sociale interacties zijn geworden. Een meerderheid van de respondenten (51%) geeft de voorkeur aan berichten sturen boven bellen. Tegelijkertijd erkent bijna de helft van de ondervraagden (47,5%) dat een telefoontje of bezoekje vaak beter was geweest dan het sturen van een bericht. Verder blijkt uit onderzoek dat een derde van de Nederlanders dagen kent waarop ze met niemand persoonlijk spreken. Zo’n 30% beoordeelt hun sociale contacten als onvoldoende. Deze trends zijn zorgwekkend omdat contactarmoede kan een voorbode zijn van eenzaamheid.

De menselijke behoefte aan écht contact

Ruim 15% van de ondervraagden pakt minder dan een keer per maand de telefoon om een dierbare te bellen. 1 op de 4 personen is van mening te weinig bezoekjes te krijgen, tussen 30 en 50 jaar ligt dit percentage nog iets hoger. 30% durft via een berichtje (via mail, WhatsApp of andere apps) meer te zeggen dan in een persoonlijk gesprek. Een royale meerderheid van de ondervraagden is het eens met de stelling dat ze door de komst van smartphones minder bellen en gebeld worden. En meer dan de helft van de mensen vindt het moeilijk om het gesprek aan te gaan met iemand die zich bezighoudt met zijn smartphone. Toch wijzen de cijfers ook uit dat er behoefte is aan bewust menselijk contact. Ruim 45% van de mensen wil in 2025 meer investeren in echte gesprekken en bezoekjes, een veelbelovende stap richting het doorbreken van contactarmoede.

Mooiste Contact Maand

Dit onderzoek is gedaan in het kader van de Mooiste Contact Maand. Deze maand is bedoeld om mensen bewust te maken van het feit dat ze zelf in actie kunnen komen om contactarmoede te verminderen, bijvoorbeeld door even te stoppen met scrollen en persoonlijk contact te maken door middel van een telefoontje of bezoek. De maand is een initiatief van het KPN Mooiste Contact Fonds; een onafhankelijke stichting die zich sinds 2007 inzet om sociaal contact te versterken. Samen met maatschappelijke partners zet het fonds technologie, mensen en middelen in om kwetsbare groepen te ondersteunen en betekenisvolle verbinding tot stand te brengen. Het fonds neemt initiatieven die mensen verbinden met de wereld om zich heen, zoals bijvoorbeeld KlasseContact dat langdurig ernstig zieke kinderen, die niet naar school kunnen, weer in contact brengt met de klas.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Philips Monitors introduceert TCO Certified, generation 10 met vijf jaar garantie