..
Toch zijn er wel degelijk retailers waarmee het ondanks het weer en de crisis goed gaat, meent Thuij. “Dat zijn vaak de winkels die alle kanalen weten te gebruiken om met klanten te communiceren en razendsnel inspelen op ontwikkelingen.” Hornbach en Miss Etam zijn daar voorbeelden van, vindt hij.
De prijzen verlagen om de verkoopcijfers op te krikken is geen oplossing, zegt Gerard Zandbergen, winkelgebieddeskundige van Locatus. Zo zag hij in maart niet alleen uitverkoop van winterkleding, maar ook al van de lentecollectie. “Zo blijft helemaal geen marge over en raken klanten verwend”, denkt hij. “Waarom zouden ze ooit nog de volle prijs betalen?”
Winkeliers moeten daarom inzetten op het gebruik van nieuwe media en webshops, vindt vakgenoot Richard Dallinga van Jones Lang LaSalle. Veel mensen vertellen tegenwoordig via bijvoorbeeld Facebook meteen aan anderen waar ze zijn, wat ze meemaken en wat ze net gekocht of beleefd hebben. “Een slimme winkelier zorgt dat mensen over hem praten en hij moet zelf ook erg actief zijn op media als Facebook.”
Het CBS maakte gisteren bekend dat de detailhandel in Nederland in maart met 5,3 procent is gekrompen ten opzichte van vorig jaar. De omzet in doe-het-zelfartikelen ging met 21 procent het hardst onderuit, de fashionretail en textielsupers leverden met respectievelijk 16,8 en 12,4 procent ook veel in. Postorderbedrijven en internetwinkels maakten met 5,6 procent juist de grootste groei door.
Eerder: Omzet detailhandel daalt 5,3 procent
Bron : De Financiële Telegraaf