in

DigiFocus: Ondernemen in het omnichannel-tijdperk: voldoen aan de wens van de hedendaagse klant

Enkele weken geleden vond Lightspeed Connect plaats in de Jaarbeurs Utrecht – Een geslaagd event waarbij ondernemen in het omnichannel-tijdperk centraal stond.

De CEO van Lightspeed trapte af met een verhaal over het ontstaan van Lightspeed, waarna Jean-Paul Chauvet, President Lightspeed, verder doorging over het belang van omnichannel.Er waren interessante keynotes van onder andere Tony’s Chocolonely, Heineken en Marktplaats. Laatstgenoemde is tegenwoordig veel meer dan enkel de verkoop van tweedehandsspullen: het is een extra verkoopkanaal voor retailers.

Extra verkoopkanaal: de online marktplaats
“Veel mensen denken bij Marktplaats aan tweedehandsspullen, maar het blijkt dat veel mensen ook voor nieuwe producten Marktplaats als startpunt gebruiken voor hun zoektocht”, verteld Marieke Voldering, Head of Admarkt bij Marktplaats. Dit werd bevestigd door winkeliers die Lightspeed Connect bezochten. Door te adverteren op Marktplaats weten zij steeds vaker nieuwe klanten binnen te halen. De keerzijde van de medaille is namelijk dat het succes mede bepaald wordt door de branche waarin een organisatie actief is. Voldering: “Uit data blijkt dat er het meeste zoekvolume zit op de categorieën: telecommunicatie, kleding en doe-het-zelf.”

Neem het mee in de omnichannelstrategie
Marktplaats als verkoopkanaal is een goede toevoeging op de bestaande kanalen. Retailers doen er echter goed aan om dit effectief mee te nemen in een omnichannelstrategie en dit naadloos op elkaar aan te laten sluiten. Door alle kanalen centraal te beheren kunnen winkeliers alle mogelijke barrières wegnemen en de klant een consistente beleving bezorgen. Voor een goede omnichannel-strategie moet echter niet alleen in kanalen gedacht worden, maar ook aan verschillende mobiele apparaten waar de consument gebruik van maakt.

Blijven innoveren: de toekomst van retail
Door een event als Lightspeed Connect worden retailers nog bewuster van alle veranderingen die om hen heen gebeuren. Meebewegen met de klant en voldoen aan hun behoefte wordt dan haast een vereiste. Hoe ziet het retaillandschap er over 20 jaar uit, zijn winkelstraten dan weggevaagd? Nee. Juist in de combinatie van een webshop, fysieke winkel en bijvoorbeeld een online marktplaats, ligt de sleutel tot succes. In het toekomstige landschap is omnichannel het ei van Columbus.

Meer informatie

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Veilig en milieuvriendelijk van afgeschreven IT-apparatuur af dankzij Toshiba’s Asset Recovery Programma

Bijna 90% webshops onvoldoende beveiligd