De ronde werd geleid door de gerenommeerde investeerder Alex Zubillaga, bekend van zijn betrokkenheid bij Spotify, Fever en Wallapop, en door Orilla, het investeringsvehikel van de familie Riberas, die eerder investeerde in online marktplaatsen zoals Vinted, Playtomic en Cabify. Daarnaast namen bestaande aandeelhouders Evli Growth Partners, Bonsai, Almaz, C4 Ventures en Speedinvest opnieuw sterk deel.
Minder dan twee jaar na zijn Series C benadrukt deze nieuwe ronde het versnellende momentum van de circulaire economie. Met een jaar-op-jaar groei van 40% bewijst refurbed zich als de duidelijke categorieleider in de snelgroeiende Europese refurbishmentmarkt. De nieuwe financiering is niet alleen gericht op het betreden van nieuwe markten, maar ook om de Nederlandse markt verder uit te bouwen.
Winstgevend
In 2025 bereikte refurbed verschillende belangrijke financiële mijlpalen: Het bedrijf versnelde naar 40% jaar-op-jaar groei, levert dubbelcijferige EBITDA-winstgevendheid en heeft sinds maart 2025 een positieve cashflow. Voor boekjaar 2025 streeft het bedrijf naar een bruto handelswaarde van bijna €1 miljard. Sinds april 2022 heeft de online marktplaats al 400.000 producten op de Nederlandse markt verkocht, waarmee 12.513 ton CO₂-uitstoot, 48 ton elektronisch afval en 6,7 miljard liter water is bespaard.
“Met onze winstgevend in maart, 40 procent omzetgroei jaar-op-jaar en de inzet van AI om onze commerciële activiteiten te versterken was dit een uitzonderlijk jaar voor refurbed,” zegt Peter Windischhofer, mede-oprichter en CEO van refurbed. “Deze prestaties waren de basis voor een succesvolle financieringsronde en geven extra vaart aan onze uitbreidingsplannen. We hebben bewezen dat goed doen en goed presteren geen tegenpolen zijn, maar hand in hand samen gaan. Nu is het moment daar om refurbished mainstream te maken, ook in Nederland.”
Uitbreidende markten, nieuwe categorieën, sterkere samenwerkingen
Met vers kapitaal is refurbed van plan uit te breiden naar nieuwe landen en categorieën, voortbouwend op het momentum van vijf succesvolle lanceringen vorig jaar, waaronder in Portugal, België en Zwitserland. De categorie-uitbreiding wordt al versterkt door samenwerkingen met toonaangevende merken wereldwijd, waaronder Dyson, AEG en Kärcher. “We willen nog meer vraag naar de circulaire economie stimuleren en onze verkopers en merkpartners helpen sneller te schalen”, zegt Kilian Kaminski, mede-oprichter van refurbed.
100 miljard euro in 2032
De mondiale markt voor refurbished elektronica en huishoudelijke producten is momenteel goed voor 50 miljard euro en bereikt naar verwachting 118 miljard euro in 2032, gevoed door de toenemende vraag van consumenten naar betaalbare en duurzame alternatieven. “We zijn trots dat we refurbed kunnen ondersteunen terwijl zij de refurbished-markt in Europa blijven aanvoeren,” zegt Paco Riberas, eigenaar van Orilla. “Onze investering in refurbed sluit aan bij onze waarden om verantwoorde consumptie te stimuleren. Dankzij hun snelle groei, winstgevendheid en sterke samenwerkingen met merken heeft refurbed alles in huis voor blijven succes.”
Vooruitkijkend is refurbed van plan verder te investeren in AI-gestuurde oplossingen, voortbouwend op de duidelijke voordelen die al zichtbaar zijn in efficiëntie, klant- en verkoperservaring, en zelfs milieu-impact, waar vroege resultaten een aanzienlijk potentieel voor CO₂-besparingen laten zien
Duurzaamheid op schaal
Via zijn platform hebben refurbed-klanten al 350.000 ton CO₂, 1.136 ton elektronisch afval en 116 miljard liter water bespaard, tastbaar bewijs van de missie van het bedrijf om duurzame consumptie mainstream te maken. “Met deze nieuwe financiering zijn we klaar om de volgende golf van groei te ontketenen en onze visie op de circulaire economie naar miljoenen meer consumenten in heel Europa te brengen”, zegt Peter Windischhofer.
Reacties
Loading…