..
Door het grotere aandeel van kleine pinbedragen daalde het gemiddelde pinbedrag in 2012 met 5,6% tot € 34,08 per transactie. De voorlichtingscampagnes “Klein bedrag? Pinnen mag!” en individuele acties van ondernemers om consumenten te stimuleren vaker hun pinpas te gebruiken in plaats van contant geld, hebben hier flink aan bijgedragen.
Afgelopen jaren is er een start gemaakt om in supermarkten de aanwezigheid van pin only kassa’s te stimuleren. Deze ontwikkeling heeft er toe bijgedragen dat er in supermarkten steeds vaker wordt gepind met de betaalpas. René Roorda, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, zegt: “Om de snelheid aan de kassa’s en de veiligheid in winkels te verhogen is het belangrijk dat klanten zoveel mogelijk pinnen en niet met biljetten en munten betalen. Vandaar dat we onze voorkeur voor pinnen aan de kassa steeds duidelijker maken. Het meest duidelijk gebeurt dat door de innovatie met alleen-pinnen kassa’s. Meer dan 1.400 supermarkten in heel Nederland hebben inmiddels dat soort kassa’s. Het is goed om te zien dat deze initiatieven hun vruchten hebben afgeworpen in 2012.”