in

Retailmarkt plust twaalf procent tot in 2020

De totale B2C-verkoop van producten en diensten in Nederland groeit tot en met 2020 met twaalf procent. De consumptieve bestedingen groeien van de huidige 65,9 miljard euro naar 70,1 miljard euro in 2017 en 73,6 miljard euro in 2020. Online is daarbij de grote aanjager, stelt onderzoeksbureau GfK.

444 betrokken experts bij het onderzoeksprogramma Shopping2020 werden gevraagd naar hun verwachtingen voor de korte en lange termijn. Offline krimpen de bestedingen naar verwachting met vijftien procent tot ongeveer 47 miljard euro. De experts zien de online bestedingen juist groeien naar 27 miljard in 2020, ongeveer 36 procent van de totale verkopen. Ten opzichte van 2012 is dat een bestedingsgroei van 145 procent.

56 procent van de online aankopen in 2020 vindt plaats in webshops van retailers, tegenover zestig procent afgelopen jaar. Instore online aankopen worden juist steeds belangrijker, concludeert GfK. Directe verkoop via veilingsites (zeven procent), social media (zes procent) en kortingssites (vier procent) spelen in 2020 nog steeds een beperkte rol. Online warenhuizen als ‘generalistische aanbieders’ (negentien procent) winnen aandeel ten koste van webshops van merken en producten (24 procent).

Over dertien jaar worden de meeste aankopen (33 procent) volgens de experts via tablets gedaan, gevolgd door de smartphone. Verkopen via laptops en desktops gaan met respectievelijk zeventien en 21 procent achteruit. Google Glass en smartwatches spelen volgens experts in 2020 met vijf en drie procent een beperkte rol.

Tot slot verwachten de experts dat de telecombranche de grootste groei doormaakt. De huis- en tuinbranche is na telecom het snelst groeiende segment, omdat experts verwachten dat de herstelde woningmarkt aankopen in dit segment zal aanjagen. Bijna alle markten maken naar verwachting de komende jaren een groei door, alleen de boekenbranche blijft ook in 2020 onder druk staan.

Bron : RetailNews

Vakantiefoto’s printen weer populair door Facebook

Verkopen via Reclamefolder.nl in de lift