in

Social retail: bol.com

Wat doen winkels met Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest? Het dossier Social media & mobile commerce in EtailTrends 6 zoomt onder meer in op de activiteiten van retailers op social media.

RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Michel Schaeffer, marketingdirecteur bij bol. com.

Hoe ziet de social media-strategie van bol.com eruit?
“Social media is bij bol.com binnen vrijwel alle onderdelen van de organisatie verweven. Om deze open connectie tussen klant en medewerker optimaal in te richten, worden de afdelingen ondersteund door twee fulltime medewerkers. Bol.com maakt gebruik van alle bekende social media-kanalen zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube en een weblog. We zijn elke dag actief op social media en monitoren wat er gebeurt.”

“Met name Twitter wordt veel ingezet voor directe service, dus bij korte, praktische vragen van klanten. Met een kanaal als Pinterest kunnen we weer meer inspiratie bieden. We pinnen daar bijvoorbeeld de inhoud van onze kookboeken op een board.”

“We zetten Facebook op hoofdlijnen in rond drie doelen. We willen met dit kanaal snelle en persoonlijke service verlenen. Bovendien gebruiken we Facebook om onze klanten te verrassen en inspireren door middel van een continue dialoog over onze winkel, producten en services. Facebook is ook een tool om contact te leggen tussen de juiste klant en de juiste aanbieding, op het juiste moment. Een Pampers-aanbieding kan bijvoorbeeld via een Facebook-bericht zijn weg vinden naar een moeder met jonge kinderen.”

“YouTube is tot slot voor bol.com het platform waarop we onze videocontent ontsluiten. Klanten vinden er bijvoorbeeld commercials, maar ook interviews met schrijvers en acteurs. De content op YouTube wordt ook op andere platforms gebruikt, zoals het bol.com weblog.”

Lees verder op retailnews.nl

Nederlanders geven gemiddeld 235 euro uit aan cadeaus deze feestdagen

Bobshop lanceert webwinkel in Belgie