in

Tabletmarkt explodeert in 2012, grote concurrentie voor Apple

82% van de Nederlandse huishoudens geeft, ondanks de financiële crisis, aan in 2012 interesse te hebben in de aanschaf van een tablet. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO naar de Nederlandse tabletmarkt, uitgevoerd in opdracht van tabletspecialist BelCompany.

De iPad van Apple heeft nu nog het grootste marktaandeel. Van de massa Nederlandse huishoudens zonder tablet, geeft echter 59% aan een voorkeur te hebben voor een tablet met een bekend besturingssysteem: hun voorkeur gaat uit naar een tablet met Windows of Android. Prijs speelt in dit keuzeproces een belangrijke rol, gemiddeld wil een Nederlands huishouden zonder tablet niet meer dan € 300,- uitgeven aan een tablet. Slechts 15% van deze huishoudens heeft een voorkeur voor iOS van Apple. Paul Vreeburg, algemeen directeur BelCompany: “2012 wordt een heel spannend jaar voor de tabletmarkt. Een groot gedeelte van de Nederlanders heeft nog geen tablet en de financiële crisis weerhoudt ze niet om na te denken over de aanschaf van een tablet. De keuzecriteria gaan verschuiven, de tablet wordt populair onder de massa en Apple krijgt nu ook van andere spelers dan Samsung echt concurrentie.”

In 2011 betraden veel nieuwe spelers de tabletmarkt, waarvan Samsung ook echt succes wist te boeken. Apple profiteert echter nog steeds van haar first-mover voorsprong. Van de 8% Nederlanders die al een tablet heeft, bezit 81% een iPad van Apple. De overgrote massa die nog geen tablet bezit, maar daar wel in 2012 interesse in heeft (82%), heeft echter een voorkeur op basis van het besturingssysteem en prijs. Paul Vreeburg: “De massa gaat kiezen voor tablets met besturingssystemen waar ze bekend mee zijn. Android en Windows zijn de grote favorieten. Er zijn nog echter niet veel tablets met Windows dus daar zit potentie. Ook is prijs een belangrijke factor voor de massaconsument. Waar nu nog de meest verkochte tablets boven de € 300,- zijn, wil de massaconsument niet meer dan € 300,- besteden. Dit biedt grote kansen voor concurrenten van Apple en ondanks de financiële crisis wordt 2012 het jaar waarin de tabletmarkt explodeert door massa-acceptatie”.

Tablets bevorderen social media gebruik van Nederlanders
Het onderzoek, uitgevoerd onder 514 Nederlandse huishoudens, geeft daarnaast aan dat het social media gebruik met 36% stijgt als gevolg van de aanschaf van een tablet. Eenmaal in het bezit is het dan ook al snel het populairste apparaat voor het gebruik van social media.
De tablet wordt aangeschaft als aanvulling op de bestaande apparaten (laptop en smartphone) en wordt intensief gebruikt door het hele huishouden. Mannen gebruiken de tablet voornamelijk om te werken, terwijl vrouwen het vaker gebruiken voor social media. Volwassenen internetten bijna dagelijks op de tablet, terwijl onder kinderen het gamen erg populair is.

Modern Warfare 3 behaalt 1 miljard dollar omzet in 16 dagen

Grand Theft Auto III verschijnt voor iOS en Android