Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, een aanbieder van AI-gestuurde workforce management software. Medewerkers geven vooral aan dat technologie hun werk efficiënter maakt en de kwaliteit ervan verbetert.
De grootste reden waarom winkelmedewerkers technologie als positief ervaren, is omdat het hun werk sneller en efficiënter maakt (57 procent). Jan de Rooij, Country Manager BeNeLux & UK van Quinyx, legt uit: “Door AI-gestuurde systemen en automatisering kunnen medewerkers tijdrovende handmatige taken verminderen. Denk aan voorraadbeheer dat automatisch wordt bijgewerkt.” Een andere belangrijke reden is dat technologie de kwaliteit van het werk verbetert, zo geeft 53 procent aan. “Wanneer medewerkers minder tijd kwijt zijn aan repetitieve taken zoals het vervangen van prijskaartjes, hebben ze meer ruimte om zich te focussen op service en klantinteractie. Dit verhoogt niet alleen hun werkplezier, maar draagt ook bij aan een betere winkelervaring voor de klant”, licht De Rooij toe.
AI geeft medewerkers meer grip op hun werkweek
Technologie speelt niet alleen een rol in efficiëntie en kwaliteit bij de werkzaamheden van winkelmedewerkers, maar kan ook op de achtergrond helpen bij een betere werkervaring. AI-gestuurde systemen optimaliseren bijvoorbeeld roosters, waardoor medewerkers meer invloed krijgen op hun werktijden en onverwachte roosterwijzigingen worden verminderd. “Door AI-gestuurde planning krijgen medewerkers eerder inzicht in hun rooster en worden wijzigingen geminimaliseerd. Dit helpt hen om werk en privé beter op elkaar af te stemmen, waardoor ze minder last hebben van roosterstress en meer grip krijgen op hun werkweek, wat bijdraagt aan meer werkplezier en tevredenheid op de werkvloer”, zegt De Rooij.
Reacties
Loading…