“Ik denk dat het onvermijdelijk is dat binnen vijf à tien jaar de gameclient, het deel dat je installeert, gratis zal zijn”, stelt Peter Moore in een interview met Kotaku. Moore, als coo tweede in lijn bij de uitgever, denkt dat uitgevers volledig zullen overstappen naar het free-to-play-model, waarbij de game gratis speelbaar is, maar extras gekocht kunnen worden via microtransacties. Moore denkt dat de markt alleen op die manier kan groeien.
“Ik meet het succes van games af aan de miljoenen mensen die onze games gekocht hebben. Misschien, tegen de tijd dat ik met pensioen ben, spelen honderden miljoenen onze games. Niemand koopt het, honderden miljoenen spelen het. We krijgen 5, 6 cent arpu per dag van al die mensen. De overgrote meerderheid betaalt er nooit een cent voor en dat is prima. Ze voegen iets toe aan het ecosysteem en de mensen die wel betalen, doen dat graag omdat het geweldig is om aan de top te staan van een game die door, laten we zeggen, 55 miljoen mensen gespeeld wordt.”
Moore vergelijkt het model met een winkelcentrum. Klanten kunnen overal binnenlopen en artikelen uitproberen, maar wie het wil hebben, moet ervoor betalen. De topman denkt wel dat de categorie hardcoregamers niet blij zal zijn met de ontwikkeling. Hij denkt bovendien dat games die als hardcore bestempeld worden, het moeilijkst te vertalen zijn naar een free-to-play-model.
(Bron: tweakers.net)