in

Trends in de CE-markt

De markt voor consumentenelectronica bevindt zich nog altijd in verregaande staat van verandering. De resultaten uit het welbekende Retail Report van onderzoeksbureau GfK voor het eerste kwartaal van 2012 onderstrepen dit eens te meer.

De televisiemarkt lijkt verzadigd te raken, de verkoop van apparatuur als Dvd-spelers staat flink onder druk door de overstap die de consument maakt naar digitale content via het internet en ook de cameramarkt gaat door een pittige periode. Sony heeft vorige maand natuurlijk een flinke ontslagronde bekend gemaakt en Olympus schijnt van plan te zijn om 2500 banen te schrappen. Alleen de markt voor (portable) audio-apparatuur maakte een groei door in vergelijking met eerste kwartaal van 2011.
Maar goed, het klinkt een stuk dramatischer dan het misschien daadwerkelijk is. Voor de overstap naar digitale content hebben consumenten uiteraard weer een heleboel andere apparaten nodig. Dvd-spelers mogen bijvoorbeeld dan wel uit de gratie raken, maar streaming mediaspelers en aanverwante apparaten vullen met groot genoegen het ontstane gat op. Fabrikanten van televisies zetten daarnaast in 2012 niet voor niets zwaar in op ‘smart’-functionaliteit, waarmee het makkelijker dan ooit wordt om content via het internet binnen te halen. Volgens de verwachtingen gaat deze markt in 2013 dan ook sterk aantrekken door deze must-have feature. Ook is de kans groot dat het met de cameramarkt door het volwassen worden van de compacte systeemcamera’s binnenkort weer een stuk beter zal gaan. Voor de verkoper die zijn kennis op peil houdt, zijn er de komende periode dus genoeg kansen om te grijpen. Verandering hoeft niet slecht te zijn!
Jordi Verdult

Sony introduceert Xperia go

Far Cry 3 E3 teaser trailer