Maar ook Nederland bevindt zich in de top 10 meest innovatieve landen volgens de wereldwijde innovatie index. Er zijn een hoop bedrijven in Nederland die innovatie naar een hoger niveau tillen. Een plek waar deze innovatieve leiders gefaciliteerd worden om verder te groeien is de IoT Challenge van Vodafone Business en The Next Web die eerder dit jaar van start ging.
Voor deze challenge schreven Heineken Experience, VodafoneZiggo Retail en Trigion (onderdeel van Facilicom Group) prominente uitdagingen uit in hun sector. Deze uitdagingen werden de afgelopen maanden getackeld door startup Sensing Feeling en scale-up PFM, die beiden innoveren door middel van IoT. Zij werden gekozen uit een selectie van tientallen start- en scale-ups. Vodafone Business bezit wereldwijde jarenlange ervaring met IoT en begeleidde de bedrijven in het toepassen van deze technologie. Internet of Things (IoT) is een krachtige technologie om dringende uitdagingen op te lossen en toekomstbestendige bedrijven te bouwen.
Real-time ervaringen verbeteren
De kracht van PFM ligt bij het in kaart brengen en analyseren van consumentenervaringen waarmee handvatten worden gereikt voor het verbeteren hiervan. Voor Heineken Experience lag de uitdaging bij het verkrijgen van betere inzichten in de manier waarop mensen de Heineken Experience in Amsterdam beleven. PFM rust de Heineken Experience uit met meetinstrumenten die de interacties en emoties die consumenten hierbij ervaren analyseren. PFM vertaalt bewegingen en interacties zonder daarbij persoonlijke data van bezoekers te be- of verwerken. Het doel: real-time inzichten bieden. Deze data en analyses worden vergeleken met online reviews om te identificeren op welke vlakken de ervaringen van bezoekers kunnen worden verbeterd.
Voor VodafoneZiggo Retail plaatste PFM sensoren die vastleggen hoe bezoekers door hun winkels heen bewegen. Op deze manier kan worden gekeken of de route door de winkel en of product plaatsingen voldoen aan de verwachtingen. Door winkelinrichtingen te optimaliseren op basis van data kan de klantervaring verbeterd worden waardoor uiteindelijk een betere klantervaring gerealiseerd wordt. De technologie van PFM legt correlaties bloot die normaal gesproken niet te zien zijn. De inzichten die voor VodafoneZiggo Retail worden verzameld zullen worden meegenomen bij de inrichting van nieuwe winkels.
Bart Schmitz, managing director van PFM, vertelt waarom zij enthousiast worden van dit traject: “In beide uitdagingen komt onze ervaring en expertise met het in kaart brengen van menselijk gedrag in data goed van pas. De IoT Challenge daagt ons uit om nieuwe toepassingen te vinden voor onze technologie en geeft ons de kans om dit op grote schaal uit te rollen.”
Een veiligere omgeving
Sensing Feeling vult bestaande beveiligingssystemen aan met technologie die visuele analyses uitvoert en beveiligingsmedewerkers direct alarmeert bij mogelijke calamiteiten. Voor Trigion, de beveiligingstak van Facilicom Group, installeerden zij technologie die CCTV beelden in real-time analyseert en beveiligers alarmeert wanneer er iets ongewoons gebeurt. Dit kan variëren van iemand die omvalt tot mensen die in paniek aan het rennen zijn. Zo kan de beveiliger beter anticiperen op en ingrijpen bij calamiteiten.
Jag Minhas, CEO en founder van Sensing Feeling, zegt over de IoT Challenge: “De uitdaging die Facilicom Group schetste, namelijk het verhogen van leefkwaliteit en bezoekerservaringen in en rondom gebouwen, zien wij als een uitdaging waarin IoT een impactvolle rol kan spelen. Het is van vitaal belang om te laten zien hoe omgevingen door middel van IoT veiliger kunnen worden gemaakt en ook nog eens op een meer efficiënte manier.”
IoT Challenge
De IoT-oplossingen worden vandaag gepresenteerd tijdens de demodag van de IoT Challenge. Eerder dit jaar werden de bedrijven en innovators aan elkaar gekoppeld tijdens een matching event. Samen hebben ze de afgelopen maanden hard gewerkt aan IoT oplossingen om de vooraf opgestelde uitdagingen te tackelen.
Reacties
Loading…