Het aantal aankopen in het eerste kwartaal is 84 miljoen (-3% t.o.v. Q1 2024). In het verlengde van de bestedingen daalt ook het aantal aankopen van diensten sterk (-12%). Het aantal online product aankopen neemt tevens iets af (-1%). Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop stijgt met 6% naar € 110. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenaankopen in Nederland. Het onderzoek wordt door NielsenIQ (NIQ) uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.
Groei online bestedingen producten vooral gedreven door Home & Living
De online bestedingen aan producten laten voor het eerst sinds de coronapandemie weer groei zien. Dat is opvallend, want de afgelopen jaren daalden die uitgaven juist, al bleven ze wel hoger dan vóór de coronapandemie (zie figuur 1). De groei bij producten wordt voornamelijk gedreven door een sterke toename in de categorie Home & Living (+46%). Consumenten gaven vooral meer uit aan kook- en keukengerei, huishoudtextiel en keukenapparatuur. “Bij bestedingen aan Home & Living is een duidelijke verschuiving van offline naar online te zien. Het online aandeel bestedingen is gestegen van 24% in het eerste kwartaal van 2024 naar 36% in het eerste kwartaal van 2025. Daarnaast draagt een sterke toename van het gemiddeld besteed bedrag bij aan de online groei van de categorie Home & Living” licht Marlene ten Ham, Algemeen Directeur bij Thuiswinkel.org toe.
Het aantal aankopen van de categorie Home & Living is ook gestegen (+2%), maar minder hard dan de bestedingen. Wel zien we een forse stijging in de categorie speelgoed (+28%). Vooral action figures, spellen, puzzels en bouwsets (zoals LEGO) kennen een sterke groei in online aankopen. Ten Ham: “We zien dat consumenten deze categorieën steeds meer online kopen. Vooral voor Home & Living is dat niet onverwacht, gezien een keten zoals Blokker bijvoorbeeld uit het straatbeeld verdween het afgelopen jaar.” De groei van online aankopen in deze categorieën wordt tenietgedaan door een daling bij Media & Entertainment (-18%) en DIY & Garden (-12%), waardoor het aantal online aankopen op totaalniveau licht daalt (-3%).
Dalingen in diensten, met name bij Verzekeringen en Tickets voor Attracties & Evenementen
De online bestedingen aan diensten dalen met 2%, voornamelijk door een sterke afname in Verzekeringen (- 12%). Daarbinnen dalen de bestedingen aan zorgverzekeringen, terwijl schade- en levensverzekeringen een lichte stijging vertonen. Het aantal online aankopen van diensten neemt fors af met -12%. Deze daling wordt mede veroorzaakt door een sterke afname bij Tickets voor Attracties & Evenementen (-16%).
Reacties
Loading…