Dat komt enerzijds omdat Apple het online kanaal, ook via derde winkels, onder de nieuwe directeur inniger omarmt. Anderszijds omdat de vraag naar Androidtablets toeneemt. Dat signaleert informatiehandelaar Icecat op basis van het honderden miljoenen productspecificaties die het uitlevert aan webwinkels en productvergelijkers.
Het internationaal werkende bedrijf uit Nieuwegein publiceert cijfers waaruit blijkt hoe de e-commercemarkt zich ontwikkelt. Icecat weet niet hoeveel omzet zijn klanten realiseert, maar ziet wel naar welke producten, merken en productspecificaties de consument op zoek is.
De drie merken waar het meest vraag naar is, zijn HP, Lenovo en Sony. Vooral Sony maakt vergeleken met vorig jaar een grote groei door: 189 procent. Philips is de nummer vijf in de tophonderdlijst en ziet het aantal informatieopvragen van zijn producten met 94 procent groeien.
Op nummer 24 van de top honderd staat Apple, die het aantal gedownloade productspecificaties met 189 procent zag toenemen. Daaruit leidt Icecat af. Meer winkels voeren Appleproducten, waardoor de vraag automatisch toeneemt. Het Nederlandse dataleverancier vermoedt dat de nieuwe topman van Apple, Tim Cook, zijn diepe kennis van het retailkanaal meer laat gelden dan zijn voorganger.
Het online kanaal is in de volle breedte sterk gestegen. Dat geldt niet enkel voor consumentenelektronica, maar ook voor zaken als witgoed en huishoudelijke apparatuur. Het aantal downloads van zogeheten product sheets groeide in het eerste kwartaal met 93 procent tot 395 miljoen. Het aantal afnemers van de Icecatinformatie steeg met 42 procent tot ruim twintigduizend en het aantal merken nam toe met 62 procent tot 5.395.