Maar liefst 340 vrouwen deelden hun mening over digitale fotografie met het Vrouwen Elektronica Panel en Canon. Alle deelnemers hadden ofwel een digitale compact of spiegelreflex camera. Het merendeel kocht deze camera zelf (75%) en meer dan de helft kocht haar camera in de winkel, tegenover een kwart die de camera online bestelde. Voor de traditionele retail dus het moment om alert te blijven en voor webshops de kans om verder te groeien.
De camera wordt door driekwart van de vrouwen niet als een gadget gezien. Het is voornamelijk een middel om bijzondere momenten mee vast te leggen en om creatief bezig te zijn. Die laatste twee met name op vakantie, want deze gelegenheid staat met 85% op nummer 1 als het gaat om redenen waarvoor de camera wordt gebruikt en aangeschaft. De camera moet tegen een stootje kunnen, snel zijn en vooral praktisch in gebruik en qua menustructuur.
Ook uit een eerder onderzoek onder 100 vrouwen in het panel blijkt dat een roze digitale camera maar voor een klein groepje is weggelegd. Van de ruim twintig camera’s in uiteenlopende kleuren en vormen koos het panel met een grote meerderheid de stoere PowerShot D10 camera, een felblauw exemplaar dat onder water kan en shockproof is. Of eigenlijk: Strand-, party-, kind- en avontuur proef. Niks mierzoete kleurtjes, dus.
Meer informatie? Kijk op Vrouwenelektronicapanel.nl of canon.nl