in

We omarmen het online winkelen, maar fysieke beleving blijft essentieel

Lekker thuis op de bank schoenen kopen of shoppen naar bikini’s voor de zomer. Online kleding shoppen is niet meer weg te denken uit ons leven.

Maar al dat online shoppen heeft ongemerkt ook gevolgen voor de manier waarop we offline winkelen. En wat blijkt, de traditionele winkelstraat weet steeds moeilijker in te spelen op deze veranderende behoeften.

De afgelopen 10 jaar is het aandeel online gekochte kleding verviervoudigd. Niet gek: e-commerceplatforms groeien hard en bieden steeds meer betaalopties, razendsnelle bezorging en internationale merken. De moderne consument waardeert de 24/7-beschikbaarheid, snelle prijsvergelijkingen en uitgebreide reviews. We hebben online shoppen massaal omarmd.

Online én offline

Toch vindt nog altijd zo’n 75% van de kledingaankopen plaats in een fysieke winkel. In de winkel kun je passen, voelen en direct meenemen. Ook is het sociale aspect niet te onderschatten: een dagje shoppen met vrienden of familie blijft een populaire vrijetijdsbesteding. Maar onze verwachtingen zijn veranderd. We willen gemak, beleving en voordeel – ook offline.

Fysieke winkelstraten onder druk

Online winkelervaringen hebben ons prijsbewuster gemaakt. Korting vinden is online kinderspel. Daarnaast zijn we gewend geraakt aan gemak: geen geslenter, geen dure parkeerplekken, geen slechte voorzieningen. Die standaarden vertalen zich naar nieuwe eisen voor de fysieke winkelervaring – eisen waar de klassieke binnenstad vaak niet meer aan voldoet.

Outletcentrum als alternatief

Outletcentra zoals Amsterdam The Style Outlets springen hierop in. Ze combineren voordeel, gemak en totaalbeleving. Bezoekers profiteren van hoge kortingen op een breed aanbod van internationale merken plus, alles is te vinden op één locatie.
“Uit ons recente onderzoek blijkt dat vooral het totale plaatje onze bezoekers aanspreekt,” aldus Pascal Brouwer, centermanager. “Natuurlijk waarderen ze de 80+ merken en de scherpe prijzen. Maar het zijn juist de extra’s die het verschil maken: makkelijk parkeren, schone toiletten, gratis watertaps, je telefoon kunnen opladen, een paraplu lenen, kindvriendelijke voorzieningen en ga maar door.”

Beleving als doorslaggevende factor

Dit wordt bevestigd door de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek. Maar liefst 93% van de bezoekers gaf aan (zeer) positief te zijn over hun totale winkelervaring. “Daar zijn we trots op,” zegt Pascal. “Naast een 8,5 voor de winkels en een 8,6 voor de centrum als geheel, laten de cijfers vooral zien dat onze bezoekers het waarderen dat alles klopt: horeca, sfeer, voorzieningen, gemak, alles.”

Totale beleving is de nieuwe norm

Online winkelen blijft groeien, maar de behoefte aan fysieke winkelervaring is onverminderd groot. Mits die ervaring aansluit op de moderne verwachtingen: voordeel, gemak én die totaalbeleving. Outletcentra als Amsterdam The Style Outlets combineren deze elementen op succesvolle wijze. Daarmee bieden zij een aantrekkelijk alternatief voor de traditionele binnenstad. Offline winkelen blijft, maar de plek verandert.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

JBL introduceert nieuwe generatie soundbars met afneembare surroundspeakers

ASUS Republic of Gamers introduceert de ROG Xbox Ally en ROG Xbox Ally X